Dank zij de samenwerking met het Edison-partnerschap maakten 50 kinderen tussen de 8 en 12 jaar tijdens interactieve workshops kennis met het vak van hun ouders en de boeiende wereld van STEAM-onderwijs. Met dit initiatief wil Siemens kinderen al op jonge leeftijd warm maken voor een carrière in technologie en wetenschap en bouwt het bedrijf aan de toekomst.De elfde editie van ‘Little Innovators’ vond opnieuw plaats in het kader van het Edison-project.
Dit is een structureel STEAM-partnerschap in Vlaams-Brabant tussen KU Leuven, Hogeschool UCLL, Brightlab, stad Leuven en het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). “Het Edison-partnerschap wil kinderen en jongeren de kans geven om op jonge leeftijd hun interesse en talent voor STE(A)M te ontdekken en ontwikkelen. En die missie past perfect in de nauwe samenwerking die we de voorbije jaren met Siemens opbouwden. We zijn dan ook enthousiast dat onze partners Sport en Opleiding en UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie hier vandaag een brede waaier aan STE(A)M-workshops tot bij de volgende generatie van ingenieurs, wetenschappers en visionairs heeft kunnen brengen”, vertelt Pieter Van Leemputten, projectcoördinator van Edison.
“Siemens neemt een voortrekkersrol op als het aankomt op technologische innovatie. Van industriële toepassingen, over het verduurzamen van onze mobiliteit tot de digitalisering van onze steden”, zegt Katrien Valkiers, hoofd communicatie bij Siemens en initiatiefneemster van ‘Little Innovators’. “Ons succes schuilt in de kennis en de talenten van onze medewerkers en vaak weten hun kinderen niet wat hun ouders mogelijk maken op de werkvloer. Door hen met Little Innovators reeds vroeg te laten proeven van het STEAM-onderwijs willen we hen warm maken voor technologie en innovatie. Hopelijk stappen ze daardoor later in de ingenieursschoenen van hun ouders.” Elk jaar tracht Siemens verschillende workshops en activiteiten aan te bieden, zowel met een focus op hardware als software.
De ‘Little Innovators‘ konden de handen uit de mouwen steken door bijvoorbeeld zelf een organische zonnecel te bouwen. Ze leerden eigenhandig een duurzame stad ontwerpen en konden een gehackte kluis beveiligen. “We investeren als technologische speler al jarenlang in het onderwijs en willen zo de interesse van toekomstige ingenieurs opwekken. De vraag van industriële spelers naar ingenieurs is groter dan ooit”, vertelt Katrien Valkiers. “We kunnen stilaan spreken van een knelpuntberoep. We hebben meer dan vijftig ingenieursfuncties open staan. Door studenten op jonge leeftijd te triggeren en in contact te brengen met technologie, trachten we een grotere doorstroom te faciliteren van ingenieursprofielen naar de arbeidsmarkt.”
Siemens zet daarom sterk in op educatieve samenwerkingen. Zo heeft de onderneming haar eigen ‘Industry Academy’ en laat het ingenieursstudenten kennismaken met hoogtechnologische oplossingen in het werkveld. De studenten verwerven praktijkervaring en professionele competenties terwijl ze meewerken aan technologische innovatieprojecten van industriële topspelers. Ook duale leertrajecten, workshops voor docenten en gastcolleges behoren tot de activiteiten.