De druk op de retailsector is immens, zei CEO Jef Colruyt. “Vorig jaar steeg onze energiekost met 40 miljoen. Dit jaar met 70 miljoen, ondanks het feit dat we voor de helft in onze eigen stroom voorzien. Voor zelfstandige winkeliers die een energiekost hadden van 1,5 procent op de omzet en die kost zien verdrievoudigen, is het een bloedbad. En de winter moet nog komen.”
“Komt u op lange termijn dan niet versterkt uit deze crisis? Velen zullen die niet overleven”, vroeg Luc Duyck, die 35 jaar aandeelhouder is van Colruyt, op de vergadering. “Ik hou me vast aan die gedachte”, zegt Colruyt. “Mogelijk kunnen we naderhand als eerste opnieuw flink vooruit gaan.” Maar op korte termijn is het kwestie van de storm te doorstaan. “We letten heel sterk op onze cashpositie. Waar we kunnen, besparen we. Never waste a good crisis”, zegt Colruyt.
“Aanzienlijke winstdaling”
Op korte termijn, het lopend boekjaar waarvan de helft ondertussen voorbij is, wordt het zwaar. Colruyt verwacht dat de kosten met meer dan 200 miljoen stijgen, wat een toename van 10 procent betekent. De loonkosten stijgen met de gezondheidsindex, maar de voedingsinflatie ligt lager. Colruyt kan de stijgende kosten niet volledig doorrekenen. Het gevolg is dat de brutomarge verder daalt.
Er komt een “aanzienlijke winstdaling” aan, maar Colruyt zegt niet met hoeveel. In het boekjaar dat op 31 maart afsloot, haalde Colruyt een nettowinst van 287 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 415 miljoen. Het dividend werd al verlaagd en dit jaar zit er een nieuwe daling aan te komen. Jef Colruyt riep de overheid op om efficiënter met het belastinggeld om te springen, in plaats van telkens weer de lasten te verhogen. “Het geld zit niet meer waar men denkt dat het zit”, waarschuwde hij.
De voedingsmarkt krimpt met 4 procent, maar Colruyt ziet de omzet – exclusief de verkoop van brandstof – met circa 4 procent stijgen. De groep houdt commercieel dus stand. Colruyt ziet het aantal klanten stijgen, maar de kassatickets krimpen.
Overleven
Het is uitkijken welke winkelketens deze crisis niet overleven. Een grote speler zoals Makro en Metro zit al in een sterfhuisconstructie. Ook Smatch en Cora zitten in zwaar weer. Carrefour klaagt er dan weer over dat België een moeilijke markt is, en eenzelfde boodschap werd door Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, uitgestuurd. Een groot deel van de Belgische voedingswinkels is bovendien in handen van zelfstandigen. De vraag die iedereen zich stelt, is hoe die winkels de forse kostenstijging gaan overleven. “De gewone winkelier kan dit geen twee jaar volhouden”, meent Colruyt.
Colruyt maakte gisteren ook bekend dat de sterke man van familiefonds Korys, Dries Colpaert, vroeger dan gepland vertrekt. Zijn mandaat in de raad van bestuur wordt verder gezet door Griet Aerts, een lid van de vierde generatie en financieel directeur bij Korys. Ook Lisa Colruyt, dochter van Jef Colruyt, treedt toe tot de raad van bestuur. Ze is marketingstrateeg bij Colruyt van de tak gezondheid.