Jürgen Degrande, Louis Chalabi en Koen Bostoen zijn de jonge dertigers die aan de basis liggen van Edgard & Cooper. Ze doen hun verhaal in Ondernemers, het ledenblad van Voka West-Vlaanderen.
Vandaag telt Edgard & Cooper 7 ‘dog offices’ in evenveel landen (Londen, Parijs, Düsseldorf, Milaan, Madrid, Rotterdam en de hoofdzetel in Kortrijk). “We hebben een uitgesproken ambitie om de nummer één te worden in Europa”, aldus Jürgen Degrande in het Voka-magazine. “Met 70 miljoen euro omzet, zijn we dicht bij de top die mee bevolkt wordt door grote multinationals waar we niet bang voor zijn. We zijn nu zeven jaar ver, de lat ligt op meer dan 100 miljoen euro omzet na tien jaar, en dat zal en moet lukken.”
Grote passie
Op de vraag vanwaar dat stellige geloof komt, volgt een ontwapenend antwoord. “We brengen ons eigen verhaal naar de markt en dat slaat aan”, zegt Degrande aan Ondernemers. “Van die credo’s wijken we niet af. We willen een uniek merk brengen gebaseerd op verse voeding, nooit van vleesmeel. Dat alles doen we samen met onze 200 medewerkers elke dag met grote passie. De vibes zijn hier zo voelbaar, iedereen gaat er voor, omdat we ook veel oog hebben voor een goed gevoel op het werk. Sommige medewerkers (hier werken enkel dierenliefhebbers) brengen hun viervoeters ook mee naar kantoor en dat zorgt voor beleving. Als het over de business gaat of over de interne werking, streven se altijd één groot doel na: we mikken op best practice, niets meer en niets minder.”
Het verhaal van Edgard & Cooper wist ook al het groot kapitaal uit het buitenland te verleiden. De voorbije jaren stapten twee private equity fondsen mee in het verhaal, zij het vanuit een minderheidspositie. Met het Luxemburgse fonds DLF (2017) en het Britse investeringsfonds The Craftory (2020) heeft het jonge bedrijf alvast krachtige financiële spelers in huis. The Craftory injecteerde in 2020 liefst 22 miljoen dollar in Edgard & Cooper.
foto: Edgard & Cooper