Het bedrijf van Briers, Watt’s Next, installeerde verleden week nog in Wemmel een eerste bi-directioneel laadsysteem bij een particulier thuis. Hierbij kan de autobatterij voor een deel van de energie in huis dienen. “Het is meteen een goeie gelegenheid om de Bonheidense ondernemers van dit systeem in te lichten met een woordje meer uitleg. Sommigen zijn zich al bewust van het feit dat een energietransmissie nodig is, of hebben het al, andere moeten nog worden overtuigd. Maar het is nooit te laat om te starten met een energietransitie”, zegt Briers.
Netwerken
Alle ondernemers in Bonheiden en Rijmenam kregen een uitnodigingsbrief in de bus. “We zijn blij dat we na 2019 dit evenement opnieuw kunnen organiseren. Ondernemers leren elkaar kennen, kunnen netwerken en naar een interessante toespraak van Tim luisteren”, zegt schepen van Lokale Economie Bart Vanmarcke (Open Vld). “Gezien de energiecrisis en de realisaties van Tim aarzelden we niet om energie als centraal thema naar voor te schuiven.” Momenteel zijn er vijftig inschrijvingen, “maar we mikken op honderd”, voegt de schepen toe.
Cowboyverhalen
Naast het energiedebat legt Briers maandag de focus op duurzaam ondernemen/e-mobility. “De politiek zet er hard op in, maar hoe kan een ondernemer hier gebruik van maken? Ik geef een overzicht van de mogelijkheden en waar je rekening moet mee houden. Er doen vele ‘cowboyverhalen’ de ronde over elektrische wagens. De nieuwe batterijen hebben een autonomie waar je meer dan zeshonderd kilometer mee kan rijden. Dat vooroordeel moet weg. En vergeet niet dat vanaf 2026 de fiscale voordelen voor brandstofwagens wegvallen. Bij een elektrische wagen zijn er alleen maar voordelen. Zo betaal je bijvoorbeeld geen inschrijvingstaks.”
Toekomstplannen
Bovendien geeft hij maandag een tipje van de sluier over zijn toekomstige plannen in Bonheiden. Briers wil op korte termijn in het centrum een winkelconcept openen waar particulieren en kmo’s terecht kunnen voor advies en producten die het energieverbruik doen dalen of optimaliseren. “We merken dat de vraag groeit. Ik dacht hiermee pas over enkele jaren te starten, maar de tijd is rijp. De winkel zal ‘Okostore’ heten”, verklapt hij. Oko is Noors voor ‘eco’.
Inschrijven kan nog tot en met 16 september via lokaleeconomie@bonheiden.be