O’live is het geesteskind van Kurt Suys, Sofie Gardyn en Peter Dumont, drie West-Vlaamse vrienden die tijdens een van hun reizen naar het zuiden van Frankrijk op het idee kwamen om een gin op basis van olijven te creëren. Al snel bleek er in België een markt voor te zijn en onder impuls van Bart Demeestere werd een bedrijf uitgebouwd dat naast gin, ook rum, whisky en enkele alcoholvrije dranken produceert en verkoopt. De gins van de ‘Premium Line’, die specifiek voor de betere horeca- en speciaalzaken bestemd zijn, haalden al verschillende prijzen binnen. Ook heel wat sterrenchefs weten de ‘Premium Line’ te appreciëren.
Wens van de consument
Het Zwevegemse O’live focuste zich tot voor kort uitsluitend op horeca- en speciaalzaken. Maar daar komt nu met ‘SoSecret’ verandering in. “Deze lijn past perfect bij de wens van de consument naar een luxe smaakbeleving en tegelijk een gezonde levensstijl”, zegt Demeestere. “Een van de varianten heeft bijvoorbeeld dezelfde volle smaak van zuiderse olijven als onze bekroonde ‘O’live Gin, the original’. En met ‘SoSecret Rum’ en ‘SoSecret Rum Lemon’ brengen we twee next-level alcoholvrije rumvarianten op de markt, die uniek zijn in België. Ze vormen de perfecte basis voor een virgin cuba libre of een virgin mojito.”
Het nieuwe aanbod is al terug te vinden in de grote supermarktketens en ook in exclusieve bars en clubs. De nieuwe alcoholvrije cocktails werden samengesteld door Boris Bru, de zoon van Wout Bru. “O’live getuigt van gedurfd ondernemerschap en ik ben fier dat nu ook mijn zoon zijn schouders onder dit project kan zetten”, stelt Wout Bru. Hij bracht in Frankrijk al enkele exclusieve alcoholvrije drankjes op de markt en nu kan hij eindelijk ook zijn kunnen aan het Belgische publiek tonen. Ik twijfel er niet aan dat ze in de smaak zullen vallen.”
Ook internationaal doorbreken
“In eerste instantie willen we ons marktaandeel in het binnenland vergroten”, zegt Bart Demeestere nog. “Tegelijk willen we, naast Nederland, Duitsland, Spanje en Zwitserland, waar we al een tijdje aanwezig zijn, met onze producten nu ook naar Azië, Frankrijk, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk trekken. Om dat mogelijk te maken sloten we een partnerschap met een Belgische bottelarij, waardoor we nog sneller kunnen inspelen op de marktvraag.”