Carbon Alt Delete 2 Foto: Carbon+Alt+Delete

Carbon+Alt+Delete, het Leuvense bedrijf dat de ecologische voetafdruk van bedrijven de kop indrukt: “We rekenen niet in euro’s of dollars maar in tonnen CO2”

LEUVEN - Nu de aarde gevoelig begint op te warmen, zijn steeds meer bedrijven op zoek naar manieren om hun ecologische voetafdruk naar een minimum terug te brengen. Het Leuvense bedrijf Carbon+Alt+Delete biedt een antwoord op die noodkreet met een online tool waarmee ze de carbon footprint of CO2-voetafdruk in kaart brengen en oplossingen bedenken om die uitstoot de kop in te drukken. “We werken als financiële boekhouders, met dat verschil dat we niet in euro’s of dollars rekenen, maar in tonnen CO2”, zegt co-founder en CEO Kenneth Van den Bergh.

Het softwarebedrijf helpt firma’s met het berekenen en reduceren van hun carbon footprint of CO2-uitstoot. “Onze software wordt voornamelijk gebruikt door duurzaamheidsconsultants”, vertelt Van den Berg. “Vandaag werken we met 10 consultants die de carbon footprint van meer dan 50 bedrijven managen.”

Ecologische boekhouders

Het onlineplatform, of ‘software-as-a-service-oplossing’ zoals hij het zelf noemt, is een softwaretool die in de ‘cloud’ wordt gehost. Mensen loggen in via een browser en betalen een jaarlijkse licentie om toegang te hebben tot de software. “Ik vergelijk het vaak met financiële boekhoudsoftware, die boekhouders of dienstverleners gebruiken om de jaarrekening van bedrijven te berekenen. Onze manier van werken is heel gelijkaardig, met dat verschil dat we niet in euro’s of dollars rekenen, maar in tonnen CO2”, klinkt het.

Het is vijf voor twaalf wat klimaatopwarming betreft en bedrijven willen daarom dringend aan de slag om hun klimaatimpact te meten en te reduceren. Ze krijgen die vraag van bepaalde grote klanten, van werknemers, investeerders, of ze willen zich voorbereiden op een nieuwe wetgeving die in de pijpleiding zit. “Bedrijven weten vaak niet goed waar te beginnen en dan gaan ze op zoek naar een externe dienstverlener”, legt Van den Berg uit.

“Dat kan gaan van kleine consultancybureaus tot grote ingenieursbureaus die dat soort dienstverlening aanbieden. En dan wordt de CO2-uitstoot in kaart gebracht aan de hand van gemaakte vliegreizen, het energiegebruik in de gebouwen, van bedrijfswagens,  maar ook de aan-en verkoop van de verschillende producten. Een heel brede oefening dus.”

 

Groene elektriciteit

En om die berekening snel en correct uit te voeren, wordt er van hun software gebruikgemaakt. “Het resultaat dat daaruit voortvloeit is een rapport met zowel de historische carbon footprint, die de uitstoot van de voorbije jaren weergeeft, en acties om die uitstoot te reduceren op een termijn van 5 à 15 jaar. Bij heel wat bedrijven gaat dat over elektrificatie”, zegt Van den Bergh. “Denk maar aan de elektrificatie van het wagenpark of gebouwverwarming, waarbij men de stap zet van gasboilers naar warmtepompen. Eens dat die zaken geëlektrificeerd zijn, wordt er overgeschakeld naar groene elektriciteit zoals eigen wind, zonnepanelen tot zelfs een windmolen als daar voldoende ruimte voor beschikbaar is, of naar groene elektriciteitscontracten. Daar focussen heel veel bedrijven zich nu op. Dat is het laaghangend fruit. Zeker met de huidige energieprijzen is het vaak kosten-efficiënt om die overschakeling te maken”, klinkt het verder.

Tussen de soep en de schoolbanken

Het verhaal van Carbon+Alt+Delete is zo’n zes jaar geleden begonnen op de schoolbanken. “Ikzelf was op dat moment aan het doctoreren en dan heb ik samen met een aantal andere doctoraatsstudenten een vzw opgericht, een soort zijproject naast onze academische bezigheden”, vertelt Van den Bergh. “Toen droeg die al de ludieke naam Carbon+Alt+Delete. Die vzw was destijds volledig op particulieren gericht. We wouden een eenvoudige tool aanbieden die inzicht gaf in de klimaatimpact van mensen alsook tips om die te reduceren en zelfs compenseren. De klanten konden dan emissierechten opkopen om ze vervolgens te vernietigen zodat die niet meer konden worden gebruikt in de Europese emissiehandelsmarkt.”

“Sinds 2019 kregen we steeds meer vragen van bedrijven om hen daarbij te helpen. We hebben dan het coronajaar 2020 gebruikt om voor onszelf uit te maken wat we op professionele basis wilden doen. En al snel besliste ik dat ik voltijds voor een start-up wou gaan. En als we dan de markt analyseerden van carbon footprinting, zagen we vooral nood aan goede tooling. CO2-berekeningen gebeuren vandaag nog heel vaak in spreadsheets in Excel, met alle voordelen, maar vooral ook de nadelen ervan. Er was nood aan betere, snellere en professionelere software waarbij de kans op fouten vele malen kleiner is”, zegt Van den Bergh nog.

In zee met de grote jongens

Carbon+Alt+Delete heeft recentelijk 600.000 euro opgehaald bij een groep angel investors, wat het bedrijf natuurlijk in een serieuze stroomversnelling brengt. “We hebben sinds onze oprichting in 2020 anderhalf jaar lang een team opgebouwd met voornamelijk eigen investeringen, met geld van betalende klanten en een VLAIO-subsidie”, geeft Van den Bergh aan. “Daar kwamen we op een punt waar we heel duidelijk voelden dat we tractie begonnen te krijgen en dat we moesten versnellen, zowel qua productontwikkeling alsook naar de verkoop toe. Het moment was daar om extern kapitaal aan boord te halen. Dit laat ons nu toe om terug te focussen op de zaken die het product beter maken en ervoor zorgen dat de klanten ze gebruiken en er tevreden over zijn”, aldus van Den Bergh.

En wat nu? De ondernemer steekt zijn (grote) ambities niet onder stoelen of banken. “Nu hebben we een veelbelovend pilootproject lopen met een ‘big four-player’, dat zijn echt de grote jongens”, blinkt hij van trots. “Uiteindelijk is de ambitie om binnen Europa een referentiespeler in de markt van carbon footprinting te worden. Europa loopt een beetje voor op dat vlak ten opzichte van de andere continenten. Vandaag gaan ongeveer 20.000 bedrijven aan de slag met de rapportering van hun carbon footprint. Dat stijgt binnen 5 tot 10 jaar met factor 10. Er gaan dan in Europa zo’n 200.000 bedrijven met carbon footprinting aan de slag moeten gaan”, legt Van den Bergh. “We hopen in de long run om een marktaandeel van minsten 10% te hebben.”

Hoe ze die ambitieuze verwachtingen gaan klaarspelen? “We gaan de komende jaren het team verder uitbouwen met enerzijds softwareontwikkelaars om het product beter te maken, en  een deel mensen die onze tool verder gaan vermarkten anderzijds, dus vooral marketing- en salesprofielen.”