Ook sauna-uitbaters zitten met de handen in het haar: “We willen klanten niet voor alles laten opdraaien”

GROBBENDONK - De financiële kater die de Belgische sauna-uitbaters overhielden aan de maandenlange verplichte sluiting tijdens de coronacrisis is nog niet half verwerkt en nu zijn er de ontsporende energieprijzen. “We kunnen niet anders dan een prijsaanpassing doorvoeren waar we helemaal niet achter staan”, zegt Björn Janssens van sauna Aquarein uit Grobbendonk. “Sauna heeft te maken met mentale gezondheid, we hopen dat dit voor de mensen betaalbaar blijft.”

De cijfers die Janssens voor zijn zaak voorlegt spreken boekdelen. “Voor de energiecrisis betaalden we gemiddeld 9.000 euro per maand voor gas en elektriciteit. “Nu zitten we gemiddeld aan 30.000 euro per maand en de trend is stijgend. En er zijn niet alleen de energieprijzen. Ook de prijzen voor de aankoop van producten voor zowel de sauna, de wellness als het restaurant gaan de hoogte in. Idem dito voor de personeelskosten. Een collega uit het Brusselse heeft me gisteren laten weten dat hij er per direct mee ophoudt. Ik vrees dat hij niet de laatste zal zijn.”

Warmtekrachtkoppeling

Sauna Aquarein geeft tegengas met een investering van 200.000 euro. “Volgend week zijn we gesloten. We gaan zonnepanelen op het dak leggen en een warmtekrachtkoppeling installeren. Investeringen in groene energie dus. We volgen de oproep van de overheid om dat te doen, maar blijven ondertussen wel hoge taksen betalen. Als onderneming hebben we ook niets aan een verlaging van de btw omdat die toch wordt verrekend.” Gezien huidige de energiekost hoopt Janssens de investering op zo’n twee jaar terug te verdienen, maar het geheel moet ondertussen wel gefinancierd worden.

Aquarein probeert te besparen waar dat kan. “Timers op de verlichting in delen van de accommodatie waar niet constant personeel is, slimmer omgaan met ovens en andere apparatuur in de keuken. Dat soort dingen. Wat we zeker niet gaan doen is de temperatuur van de jacuzzi een graad lager zitten, want dat boet je in op kwaliteit.” En dan kom je meteen bij de prijs die saunabezoekers daarvoor willen betalen.

Onvoldoende

“We gaan onze prijzen met gemiddeld zo’n 6% optrekken. Dat is niet te vermijden en we hopen op begrip. Is 6% voldoende om de gestegen kostprijzen te compenseren? Zeker niet, maar we willen de last niet helemaal bij onze klanten leggen, die het thuis al moeilijk genoeg hebben. We willen vooral vermijden dat de gewone burger afhaakt en zijn of haar metaal welzijn de komende jaren op de laatste plaats zet. Tijdens de coronacrisis kregen we al onterecht een zwarte piet toegeschoven.”

“Heel wat van onze klanten beschouwen een dagje sauna als een dagje uit”, besluit Björn Janssens. “Daarnaast een bezoek aan de thermen, gezelligheid op het terras, een behandeling in de wellness en een lekkere maaltijd. We stellen nu al vaker vast dat mensen één van deze dingen schrappen. Na een eerder vlotte heropstart na corona is deze opleving door de stijgende prijzen helemaal omgebogen.”