Het nieuwe economisch kernversterkend beleidsplan omvat een studie over het huidige economische landschap en een meerjarenplan met achttien verschillende doelstellingen, met initiatieven en acties voor de detailhandel en horeca in Sint-Niklaas. Het vernieuwt het eerdere detailhandelsplan en horecabeleidsplan.
“De middenstand en horeca groeien steeds meer naar elkaar toe”, zegt schepen van Economie Ine Somers (Open VLD). “Beleving is meer en meer een sleutelwoord aan het worden. De focus van het plan ligt dan ook op die belevingswaarde in het focusgebied. Daarnaast willen we ook maatregelen nemen om de leegstand aanpakken.”
Gezocht: ondernemers
In samenwerking met Profploeg, van Agentschap Innoveren en Ondernemen, Unizo en HorecaVlaanderen gaat de stad gericht op zoek naar diverse ondernemers die zich in Sint-Niklaas willen vestigen. “We gaan samen met de eigenaars de panden zoveel mogelijk in de kijker zetten, aldus Ella Verelst, centrummanager van de stad. “Het is geen geheim dat de horeca in onze stad niet meteen hoogdagen beleeft. De komende maanden zetten we erg in om die diversiteit aan ondernemers warm te maken en mee te nemen in het nieuwe economische verhaal.”
De stad wil investeren in een bedrijvige kern, die bruist door beleving en het samenspel van wonen, winkelen en werken. “Dit verhaal heeft natuurlijk zijn doorlooptijd nodig, je kan niet van dag op dag naar het ‘Sint-Niklaas van morgen’ gaan”, geeft schepen Somers aan. “We gaan Sint-Niklaas echt in de etalage zetten om het economisch weefsel in de kern van de stad en de deelgemeenten te versterken.”
Het nieuwe beleidsplan wordt op vrijdag 26 augustus voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.