Het was de Sint-Niklazenaar Gilbert De Clercq die in 1957 het gelijknamige familiebedrijf uit de grond stampte. Vandaag bouwt zijn zoon Filip De Clercq de onderneming verder uit.
“Ik bezoek graag bedrijven in eigen streek”, vertelt Koen Daniëls, die zelf in Sint-Gillis-Waas woont. “En dan is er de interesse voor de logistiek: een cruciale sector voor Vlaanderen. De keuze voor Gilbert De Clercq was dus niet onlogisch. Het is een heel innovatief bedrijf, daar stond ik echt van te kijken.”
85 km/u
Daniëls kon zich op de bedrijfssite uitleven in een forse LNG-vrachtwagen, en dat zet een politicus aan het denken. “In een bedrijf gaat het allemaal snel vooruit, dat zijn we in de politiek niet gewoon”, grapt hij. “Hier worden problemen snel opgelost en kan je kort op de bal spelen.”
En toch rijden de vrachtwagens van Gilbert De Clercq niet sneller dan 85 km/u op de autosnelwegen. “Dat zorgt voor minder ongevallen”, weet Daniëls. “Vrachtwagens die allemaal dezelfde 90 km/u aanhouden, blijven vaak dicht op elkaar plakken. Het spaart natuurlijk ook brandstof uit. Zeker met de prijzen van nu weegt dat op tegen het tijdsverlies.”
Hoofdrekenen
Het thema onderwijs is voor Koen Daniëls – pedagoog van opleiding – nooit ver weg, ook niet op de site van een logistiek bedrijf. “Onderwijskwaliteit is de basis van alles. In de logistieke sector moet je bijvoorbeeld nog steeds goed kunnen hoofdrekenen.”
“Er wordt vaak gedaan alsof er een tegenstelling is tussen de belangen van een privaat bedrijf en het onderwijs, maar dat is niet zo. Ik heb zelf lesgegeven aan leerlingen uit het TSO en BSO: het is belangrijk om hen snel in contact te brengen met de werkvloer. Ook bij Gilbert De Clercq zien ze het belang in van duaal leren.”
Lees meer over de zomerstages van Voka:
Minister Demir helpt bagage laden op Brussels Airport