Tot en met 31 juli was Romy Schlimbach, beter bekend als Romy Curvy, te vinden in de linkerhelft van het vroegere pand van Lederwaren Lenaerts. Haar pop-upconceptstore voor alle maten baatte ze uit samen met Larissa Lismont en Wendy De Kock van de Aarschotse dameskledingzaak LaRi & LaRossa. Bij de opening van die zaak duimde Romy al voor een vervolg in een ander pand in Mechelen en die wens wordt nu waarheid.
“De pop-up liep meteen heel goed en de klanten gaven al vanaf de eerste week aan dat ze het heel jammer vonden dat het maar tijdelijk was”, vertelt Schlimbach. “Niet alleen Mechelaars, maar ook mensen van rondom Mechelen vonden de winkel een verademing. Van Brussel tot Antwerpen en alle gemeentes ertussen kwamen ze hier langs, gewoon omdat er zo weinig plussize winkels zijn. Er kwamen zelfs mensen vanuit Oost-Vlaanderen. Toen heb ik beslist: dit moet gewoon een vaste waarde worden op de Bruul.”
Perzikkleurige accenten
Als we aankloppen in haar toekomstige zaak is Romy druk in de weer en is het duidelijk dat het model er niet voor terugdeinst haar handen en outfit vuil te maken. Twee weken later dan aanvankelijk gepland, door enige vertraging met leveringen, opent de winkel zaterdag zijn deuren. “Ik ben echt kapot, sinds de sluiting van de pop-up op 3 juli sta ik hier zeven dagen op zeven”, grinnikt ze, hier en daar besmeurd met een veeg perzikkleurige verf.
Zij en haar team helpende handen zetten alles op alles om tijdig klaar te zijn. De elektriciteit is volledig in orde gebracht en gekeurd. Muren, plafonds en vloer kregen een volledige ‘curvy’ make-over met perzikkleurige accenten. “Zelfs de timmerman van Valkenaers Interieurbouw stond ervan versteld hoe vaak de mensen aan hem zijn komen vragen wanneer we eindelijk openen. Hij had er geen idee van dat er zoveel vraag was naar een vaste plussize winkel in Mechelen.”
Met haar nieuwe concept wil Romy kleding aanbieden van maat 40 tot 56. “Ik wil hier mensen helpen van small curves tot plussize. Mensen die slank zijn, maar bijvoorbeeld bredere heupen of grotere borsten hebben, die hebben vaak al moeite met broeken te kopen in grote ketens. Hen willen we persoonlijk helpen, ook met zaken als lingerie.”
Bij Curvy Store kan je namelijk niet alleen voor kledij terecht, maar ook voor lingerie en vanaf januari voor badmode. Het grootste lingeriemerk dat Romy zal aanbieden, is het Engelse Elomi, dat inzet op comfortabele en stijlvolle lingerie voor mensen met een vollere figuur.
Zelfvertrouwen
Het grootste compliment dat Romy en haar collega’s kregen in hun pop-up was dat heel veel vrouwen het een verademing vonden dat hun maat eens goed paste of dat ze soms zelfs een maat kleiner konden nemen. “Dat gaf meteen ook een boost voor hun zelfvertrouwen. Dan voel je je eens niet slecht, maar kom je met een vrolijk gevoel uit het paskotje”, zegt Romy. “Sommige waren zelfs in tranen omdat ze eindelijk met hun partner ergens fysiek konden gaan shoppen, zodat deze dan konden zeggen ‘je ziet er mooi uit’.”
Het is namelijk niet gemakkelijk om eens leuk te gaan shoppen als je een maatje meer of iets meer rondingen hebt. “Eigenlijk is het bruut wat we doen als maatschappij, we ontnemen een hele community die ervaring”, vindt de zaakvoerster. “Dat is wat voor mij de motivatie gaf om door te gaan. Ik hoop mijn klanten het gevoel te geven dat ze net als iedereen in een geweldige, stijlvolle winkel kunnen binnenstappen. Ik wil hen een veilige haven bieden, mét een zalige shopervaring.”