“Met de heraanleg van de Turnhoutsebaan start de volgende fase van de vernieuwing van de stationsbuurt”, legt schepen van Openbare werken Bart Stals (DDS) uit. “Vanaf de Antwerpsestraat tot aan de zone van het nieuwe busstation wordt er een gescheiden riolering aangelegd. We vernieuwen ook het wegdek en het stationsplein. Het afvalwater wordt van de woningen langs de Turnhoutsebaan – tot huisnummer 20 – en het stationsgebouw afgevoerd naar de rioolzuiveringsinstallatie in Diest, van waar het na zuivering in de Demer wordt geloosd. Voor de afvoer van het regenwater worden nieuwe poreuze buizen aangelegd, die worden ingezet om het water te infiltreren en te bufferen.”
Omleiding
De werken gebeuren in fases. “Eerst wordt er gewerkt ter hoogte van het nieuwe busstation, tot ongeveer half oktober”, zegt Stals. “In fase twee volgt het stuk van aan het stationsplein tot aan de aansluiting met de Antwerpsestraat. Vanaf januari 2023 komt het stationsplein zelf aan de beurt. Die werken duren tot de bouwvakantie in juli 2023. Gelijktijdig met fase twee wordt er archeologisch onderzoek uitgevoerd ter hoogte van het stationsplein. Het stationsplein op zich is dan niet meer bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer.” Het stationsplein wordt verkeersarm gemaakt met wel nog een zone voor taxi’s en een kiss & ridezone voor iets minder dan tien auto’s.
Tijdens de werken is enkel plaatselijk verkeer mogelijk op de Turnhoutsebaan. De toegang tot het station via de Antwerpsestraat wordt afgesloten, maar de stationsomgeving blijft wel bereikbaar via een omleiding over de Fort Leopoldlaan en de Citadellaan en zo terug naar de Turnhoutsebaan.
Niet alleen voor de pendelaars is de bereikbaarheid van het station heel belangrijk, ook voor de middenstanders in de buurt. Brenda Jacobs en haar partner Steve zijn met de zaak La Bas gespecialiseerd in exclusieve taarten en andere lekkernijen voor speciale gelegenheden.
“Voor het afhalen is het essentieel dat de klanten met de auto tot vlakbij kunnen rijden”, beklemtoont ze. “Toen wij hier in 2020 startten, kon men nog voor de deur parkeren. Door de aanleg van het nieuwe busstation zijn die parkeerplaatsen verloren gegaan. De NMBS gaat nu een nieuwe betaalparking aanleggen. Die moet zeker ook toegankelijk zijn voor bezoekers die niet de trein nemen. De kiss & ridezone is ook te klein. Op de piekmomenten stappen hier veel meer mensen van de trein.”
Schepen Bart Stals wijst op de andere geplande kiss & ridezones. “De NMBS gaat er ook nog twee voorzien: een bij de vernieuwing van de voetgangersbrug over de sporen en een tweede bij de nieuwe parking.” De nu geplande werken kosten twee miljoen euro.