Marie Lourdon kreeg al vroeg af te rekenen met de concurrentie van Delhaize die aan de overkant kwam. “Ze besefte dat ze hiermee rekening diende te houden en dat doen wij vandaag nog altijd”, zegt Anja.
“Ik ga geregeld eens kijken daar en tracht dan enigszins complementair te zijn. Na de verhuis naar het nieuwe pand hebben we ons assortiment uitgebreid. We hebben meer wijnen in de winkel.”
Kaasschotels
“De Brasschatenaar laat zich graag adviseren bij zijn keuze van een wijn bij de kaas. Service vind ik nog altijd het belangrijkste aspect van een handelszaak. Vroeger had men het altijd maar over beleving, maar een goede service kan toch het verschil maken. We verkopen veel kaasschotels en de Brasschatenaar wil daarvoor betalen, maar het moet dan ook af zijn, kwaliteit boven alles.”
“Voor de coronaperiode kenden wij iedere zomer een dipje. Kaas was een echt winters product. Maar dat is toch wel veranderd. Ik heb het gevoel dat de mensen tijdens de coronaperiode beter zijn beginnen te eten. Daarom kennen wij geen mindere periodes meer in de zomermaanden.”
Lourdon is intussen ambassadeur van de Zwitserse kazen. “Gruyère en Emmenthal zijn wereldwijd bekend”, voegt Anja er nog aan toe. “Het zijn vooral harde kazen. Ik heb hier een mooi assortiment van dat land.”
Het pandje op de hoek waar Lourdon vroeger gevestigd was, is nog van Anja. “Het is de bedoeling dat we daar in de toekomst allerlei dingen gaan organiseren, maar de ideeën moeten nog rijpen.”