Ravago voert reusachtige wieken van windmolens aan met revolutionaire ‘bladelifter’

ARENDONK - Om de reusachtige wieken en masten van de nieuwe windmolens van Ravago Plastics naar het fabrieksterrein in de Poederstraat in Arendonk te vervoeren, wordt gebruik gemaakt van een spectaculair en revolutionair transportmiddel: een ‘bladelifter’.

“Wij vermalen plastic afval tot korrels die als nieuwe grondstof dienen voor auto-onderdelen, stofzuigers, koelkasten en andere afgewerkte kunststofproducten”, zegt de woordvoerder van Ravago Plastics in Arendonk, waar vandaag 170 mensen werken. Wereldwijd stelt het Arendonkse familiebedrijf meer dan zesduizend mensen te werk. Helemaal in de filosofie van het recyclagebedrijf wil Ravago nu twee krachtige windmolens bouwen: voor eigen gebruik, om zo op termijn volledig klimaatneutraal te werken.

Derde van de energiebehoefte

De nieuwe windmasten worden opgetrokken aan de Gagelbroek: tussen Brug 5, de Rode Del en de Nederlandse grens. Deze allernieuwste turbines worden 200 meter hoog, met wieken van 70 meter, en zijn krachtig genoeg om een heel dorp van liefst negenduizend gezinnen te voorzien van groene stroom, of een derde van de eigen energiebehoefte van de fabriek.

Bladelifter

De werken starten half augustus. Omdat heel wat onderdelen buitengewone afmetingen hebben, moeten ze met bijzonder transport naar het bedrijfsterrein van Ravago gebracht worden. Zo wordt voor de aanvoer van de wieken een ‘bladelifter’ ingezet. Dat is een speciaal transportmiddel dat het mogelijk maakt om een groot rotorblad van een windmolen in moeilijke bochten te liften en verticaal te kantelen. Zo kan het gevaarte vlot en veilig langs huizen, bomen, elektriciteitspalen en andere obstakels manoeuvreren.

Slim transport

Door deze slimme transportwijze is het niet nodig om de weg volledig af te sluiten en het andere auto- en vrachtverkeer om te leiden in de buurt. “Tijdens het transport moet je op sommige momenten wel rekening houden met tijdelijke verkeershinder”, laat de gemeente weten op haar website. “Mogelijk worden daarbij ook verkeersregelaars ingezet, waarbij het verkeer gedurende een korte periode niet of slechts beurtelings kan passeren.”