sluis

Tijdelijke pompinstallaties moeten kanaal van Charleroi bevaarbaar houden tijdens droogte

RUISBROEK, LOT, LEMBEEK, HALLE - Een opvallende pompconstructie aan de sluizen van Ruisbroek, Lot, Halle en Lembeek moet ervoor zorgen dat het kanaal Brussel-Charleroi tijdens droogteperiodes bevaarbaar blijft. Deze zomer gaat het om een tijdelijke installatie, volgend jaar komt er een definitieve.

Sinds vorige week staat er een opvallende buizenconstructie aan de sluis van Ruisbroek en Lot en deze week wordt dezelfde mobiele constructie geïnstalleerd aan de sluizen van Halle en Lembeek, allemaal langs het kanaal van Charleroi.

Serieuze impact

“We installeren daar vier tijdelijke pompinstallaties”, zegt Ben Nauwelaers, woordvoerder van de Vlaamse Waterweg.

De droogte van de laatste jaren is de aanleiding dat de Vlaamse Waterweg, de beheerder van de Vlaamse waterwegen, deze installatie laat installeren. “2019 was zo’n droge zomer, dat het een serieuze impact had op de binnenscheepvaart. Zo moesten we de schepen een diepgangbeperking opleggen en was er zelfs even geen binnenscheepvaart mogelijk. Dat willen we met deze constructie deze zomer voorkomen”, aldus Ben Nauwelaers.

Waterverlies

De pompinstallatie moet het waterverlies ter hoogte van de sluizen tegengaan. “Wanneer een schip door de sluis vaart, gaat er heel veel water verloren in het hoger gelegen deel. Tijdens lange droogteperiodes kan dat problematisch zijn. Deze tijdelijke pompinstallatie zorgt ervoor dat er een kuub water per seconde opgepompt kan worden van het lagere naar het hoger gelegen deel van de sluis”, legt de woordvoerder van de Vlaamse Waterweg uit.

De constructie die nu op vier locaties gebouwd wordt, is van tijdelijke aard en blijft nog tot 31 augustus staan. De opvallende buizenconstructie loopt dan ook van de ene kant van de sluis over het wegdek naar de andere kant. Met een doorrijhoogte van 4,5 meter kan het verkeer gewoon onder de buizen doorrijden.

Twee miljoen

“In 2023 wordt een definitief pompsysteem geplaatst, de buizenconstructie daarvan zal onder de bruggen gelegd worden. De kostprijs van de tijdelijke installatie bedraagt 300.000 euro, de definitieve pompen kosten twee miljoen euro, gedragen door de Vlaamse Blue Deal.”

Ben Nauwelaers benadrukt dat er momenteel nog geen droogtehinder is op het kanaal. “Er is momenteel nog geen dieptebeperking ingesteld maar we installeren de pompen nu dus al preventief. Maar we moeten voorbereid zijn, want we kunnen de situatie over enkele weken uiteraard nu nog niet voorspellen.”

Vissen

Volgende week zullen de vier installaties al eens getest worden. Dat zal evenwel geen gevolgen hebben voor de vissen in het kanaal. “Rondom de buis waar het water opgepompt wordt, zit een fijnmazige kooi. Water kan erdoor, maar dieren of vuiligheid in het kanaal niet.”