De groei van Jumbo in het eerste kwartaal was vooral te danken aan restaurantketen La Place, die profiteerde van het opheffen van de coronamaatregelen. Maar ook de expansie van Jumbo in België droeg daaraan bij. De omzet van de supermarkten in Nederland bleef dan weer op niveau en ook de online omzet bleef gelijk aan die tijdens de coronajaren.
Honderd winkels
In België heeft Jumbo inmiddels 21 supermarkten en daar moeten er dit jaar nog zes bij komen. Bovendien zal het aantal Jumbo-winkels in België dat uitgebaat wordt door franchisenemers toenemen, klinkt het. Jumbo wil op termijn honderd winkels openen in Vlaanderen.
Ook in Nederland wil Jumbo nog altijd groeien. Dat gebeurt niet alleen met nieuwe winkels, maar ook door de vernieuwing van filialen. Bovendien gaat Jumbo zijn distributienetwerk uitbreiden om het steeds grotere winkelnetwerk te kunnen bevoorraden.
In totaal boekte Jumbo een omzet van een kleine 5,5 miljard euro. Vorig jaar was dat nog net geen 5,4 miljard euro. Algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo geeft aan tevreden te zijn met de cijfers, “zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden”. “De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne”, verduidelijkt hij in een persbericht.
Kletskassa
Jumbo vermeldt ook dat de zogenoemde ‘kletskassa’, waar de supermarkt in het Antwerpse Balen als eerste in ons land over beschikt, navolging zal krijgen in andere Belgische supermarkten. Aan zo’n kletskassa kunnen klanten terecht die graag een praatje willen doen.
LEES OOK. Jumbo opent tweede supermarkt in de Kempen en eerste in ons land mét kletskassa