cWwWCVnA Jack Lathouwers (24) en Achilles Hannecart (23) produceren hondenvoer op basis van insecten. Foto Gutsy

Antwerpse start-up wil de ecologische pootafdruk van honden verkleinen met insectenvoer

ANTWERPEN - Wie bij Gutsy wil solliciteren, zet best de naam van zijn of haar hond bovenaan op het cv. Want naast vijf medewerkers heeft deze gloednieuwe start-up ook enkele viervoeters in dienst. Oprichters Jack Lathouwers (24) en Achilles Hannecart (23) willen de markt veroveren met duurzame brokken op basis van insecten. De teckels Choco, Kwatta en bedrijfsmascotte Otis zijn alleszins overtuigd.

Jack en Achilles studeerden allebei handelsingenieur aan de UGent. Daar werden ze twee jaar geleden uitgedaagd om een ‘hypothetisch bedrijf’ uit te denken. Maar ondertussen is er van dat hypothetische weinig te merken.

“Een vijfde van alle CO₂-uitstoot komt van de vleesindustrie”, hekelt Achilles. “En vlees is nu eenmaal een vaste waarde in hondenbrokken. Het is een misvatting dat klassieke voedingsproducenten enkel slachtafval verwerken. Zelfs met het vleesafval van de hele wereld kan je niet alle honden te eten geven.”

Eerst de hond, dan het baasje

Volgens de Gutsy-oprichters is er een eenvoudige oplossing, en wel in de vorm van een kleine doch voedzame larve. “De gele meelworm kan de ecologische pootafdruk van honden drastisch verkleinen”, weet Achilles. “Een hond rijdt niet rond met een auto en heeft doorgaans geen eigen woning, dus de duurzaamheidswinst zit ‘m bijna uitsluitend in de voeding.”

“Het zou niet de eerste keer zijn dat voedingstrends in de hondenwereld overwaaien naar de mens.”

Achilles Hannecart

“Plantaardige producten zijn ook een mogelijkheid, maar dierenartsen hebben daar toch wat bedenkingen bij. Honden hebben nu eenmaal dierlijke eiwitten nodig. Insecten zijn een duurzaam alternatief, en dat geldt trouwens ook voor mensen.”

Maar lang niet alle consumenten omarmen de intrede van meelwormen en sprinkhanen in onze supermarkten. Misschien is het wel de trouwe viervoeter die het baasje kan overtuigen. “Het zou niet de eerste keer zijn dat voedingstrends in de hondenwereld overwaaien naar de mens. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de glutenvrij-hype.”

Zopas haalden Achilles en Jack vlot 150.000 euro groeikapitaal op via het financieringsplatform WinWinner. Bovenaan hun bucketlist staat de lancering van twee hondensnacks. De hoop is dat die de groei van het Antwerpse bedrijf verder zullen voeden.