Kortrijk Koerse bestuur 22

‘New look’ Kortrijk Koers mikt unilateraal op bedrijven en op dames

KORTRIJK - Kortrijk Koerse meet zich een nieuw kleedje aan en dat mag je bijna letterlijk nemen. Het populaire zomerevent in hartje Kortrijk gooit het over een andere boeg en pakt uit met een koers voor dames. Niet zomaar een kermisritje want de Belgische Wielrijdersbond en de internationale organisatie UCI hebben Kortrijk Koers meteen erkend als volwaardig. Daarnaast pakt Kortrijk Koerse nog met een specialleke uit: een Container Cup voor bedrijven die aan een unieke teambuilding willen doen.     

Het nieuwe Kortrijk Koers stelde zichzelf voor in Waregem (hoofdzetel van sponsor ION) en dat is geen geintje. Kristof Vanfleteren, bestuurder van wat officieel Konvert Koers heet, stelde het duidelijk: voortaan gaat Kortrijk Koerse opnieuw zijn eigen gang. De samenwerking met de Grote Prijs Marcel Kint wordt na één jaar al stop gezet”, aldus Vanfleteren. “We hadden gewoon andere bedoelingen en een ander DNA zeg maar, en daar is niets mis mee. Bij ons staat fun en beleving nog altijd centraal.”

De tijd dat Kortrijk Koerse voor groot geld grote namen moest kopen, ligt ook goed en wel achter de rug. In de ‘primeurversie van 19 augustus eerstkomend krijgen de dames het hoge woord, en daarbij wordt gemikt op 25 teams van 5 rensters, zowel professionelen als eliterenners zonder contract. Ze zullen de benen los slaan over een parcours van 128 kilometer, 40 kilometer heuvelachtig rond Kortrijk, en 8 plaatselijke rondes in het hartje van de stad met aankomst aan het Schouwburgplein. “Het vrouwenwielrennen is immens populair en daar willen we ons steentje toe bijdragen”, aldus Kristof Vanfleteren. “We hebben al meteen een soort van wild card gekregen van de Bond. Ook de UCI heeft ons meteen erkend. Om alles professioneel te laten verlopen werken we samen met de ervaren organisatoren van Kuurne-Brussel-Kuurne. 300 vrijwilligers zullen de koers mee in goede banen leiden, waaronder 200 seingevers.”

De winnares van het new look Kortrijk Koerse zal kunnen rekenen op een heel bijzonder cadeau: gouden remmen met name. Er wordt een koersstuur ontworpen met daaraan gouden remmen. Wie Kortrijk Koerse drie maal wint, mag het stuur definitief mee naar huis nemen.

Bedrijven zijn cruciaal en prioritair

Het bestuur onder voorzitterschap van Alexander Lemahieur steekt het niet weg dat de bedrijfswereld cruciaal is in het verhaal van Kortrijk Koerse. Zo blijft Konvert aan als hoofdsponsor. Het HR-bedrijf komt met meer geld over de tafel en engageert zich ook voor langere termijn. Konvert Koerse heeft een totaalbudget van 200.000 euro. “We zijn dankbaar aan alle sponsors, alsook aan de Stad, voor de steun, want anders was er geen Kortrijk Koerse”, aldus het bestuur. “We geven hen wel een unieke beleving terug.”

Dit jaar meer dan ooit, want er wordt voor het eerst ook een heuse Container Cup neergezet op de Grote Markt. Bedrijven kunnen daar drie vertegenwoordigers op afsturen die zich met elkaar meten in zeven disciplines, alles bijeen goed voor een dik half uur puur vertier maar ook unieke teambuilding. Een VIP-formule (tafel van 8, alles inbegrepen) gaat de deur uit voor 1.200 euro + 250 euro voor de Container Cup.

info Kortrijk Koerse: