Afbeelding4 Luc Ardies. Foto Dirk Vertommen

Franchisenemers in nood: “Twee derde van de zelfstandige supermarkten zullen dit jaar verlies maken”

Zelfstandige supermarktuitbaters vragen meer steun van ketens Ahold Delhaize, Carrefour en Spar (Colruyt) om het hoofd te bieden aan de hoog oplopende kosten voor energie en lonen. Belangenvereniging Buursuper.be schreef de betrokken groepen daarover aan, zo zegt ze woensdag.

LEES OOK. Sectororganisatie luidt noodklok over rendabiliteit Belgische supermarkten

De energiekosten voor de zelfstandige supermarkten zijn in een jaar tijd verdubbeld tot zelfs verdrievoudigd, hekelt Buursuper.be, terwijl de loonkosten deze maand voor de derde keer dit jaar stijgen met 2 procent. “Bij een aanhoudende stijging van de energie- en loonkosten zal 60 tot 70 procent van de zelfstandige supermarkten in 2022 verlieslatend zijn”, zegt de organisatie.

“Nadat de coronajaren 2020 en 2021 voor de nodige financiële reserves hebben gezorgd, zal het boekjaar 2022 die buffer tenietdoen. Deze reserves zijn echter nodig om te kunnen investeren in de noodzakelijke, duurzame en alternatieve energiemaatregelen.”

Verantwoordelijkheid bij de franchisegever

Vandaag zijn de meeste zelfstandige supermarkten actief onder een franchiseformule. Daarom heeft Buurtsuper.be de drie grootste franchisecentrales, Ahold Delhaize, Carrefour en Spar Colruyt Group, aangeschreven met de vraag om oog te hebben voor de precaire financiële situatie van de aangesloten zelfstandige supermarkten.

“Aangezien franchisenemers een strakke contractuele binding hebben om goederen aan te kopen bij de centrales en deze ook het commercieel beleid van zowel aan- als verkoopprijzen beheren, ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de franchisegever op vlak van de leefbaarheid van hun aangesloten franchisenemers”, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Hij benadrukt dat de sector een “tendens tot verzelfstandiging” kent, omdat franchisecentrales zo de exploitatiekosten van de winkels en het bijhorende risico doorschuiven.

“De afgelopen jaren is gebleken dat de winstgevendheid van de centrales eerder van de zelfstandige supermarkten dan van de eigen winkels moet komen”, aldus Ardies. “Centrales doen er dan ook goed aan om te waken over een langetermijnperspectief en hun schaalvoordelen aan te wenden om de winkels rendabel te houden.”