Saxofoon Karel

Cultuurondernemer Karel Goetghebeur verdedigt zijn saxofoonbedrijf Adolphe Sax & Cie met hand en tand

BRUGGE - In 2012 richtte de door idealisme, muziek, passie en ondernemerschap gedreven Karel Goetghebeur zijn eigen saxofoonbedrijf op: Adolphe Sax & Cie. Hij verkreeg toen ook de juridische rechten om de naam Adolphe Sax te mogen gebruiken en zijn saxofoons met die naam te mogen aanmaken, niet alleen in eigen land maar ook op Europese schaal. Maar dat was zonder de waard gerekend. Sinds enkele jaren wordt hij door een buitenlands private equity fonds - een niet nader genoemde tegenpartij met diepe zakken - alsnog aangevallen op het gebruik van de naam Adolphe Sax.  

De Bruggeling maakt naar eigen zeggen saxofoons zoals deze bedoeld waren door zijn uitvinder: ambachtelijk, altijd op zoek naar innovatie, een prachtige klank en een eigentijds speelgemak.  Goetghebeur zag in zijn Brugse atelier elke dag zijn droom uitkomen. Tot in 2019. “Mijn  advocaat wist me eind 2019 te melden dat er opvallende pogingen ondernomen werden om de merknaam Adolphe Sax ook te registreren, maar dat die pogingen, met name onder andere in de VS, werden geweigerd vanwege mijn eerdere registratie. Blijkbaar hadden we te doen met een tegenpartij die een neen niet zomaar accepteerde. Vervolgens lieten ze de duurste advocatenkantoren in de VS en Europa op me los om het mes op de keel te zetten. Ze spanden procedures aan tegen mijn merkregistraties op grond van non-use. Een soort schrappingsprocedure die je kan aanspannen als iemand onterecht een merkregistratie gedaan heeft zonder effectief gebruik te maken van het merk. Dat ik al sinds 2012 die merknaam gebruik, maakte hen kennelijk niets uit.”

Juridisch steekspel

Inmiddels loopt een juridisch steekspel. “Ik wil niet negatief doen over big corporate”, aldus Goetghebeur. “Dit soort bedrijven vertegenwoordigen een enorm kapitaal en hebben aandeelhouders tevreden te houden, dus zetten ze alles op alles om hun doel te bereiken. Dan merk je wel vaker dat het menselijke aspect onderschikt is aan cijfers. Het was duidelijk dat ze geen genoegen zouden nemen met een weigering van het Amerikaans merkenbureau. Als je het tegen zo’n mastodonten moet opnemen zijn er doorgaans 2 opties: eieren voor je geld kiezen en opgeven of bankroet gaan. Het probleem is dat ik me in geen van beide situaties kan vinden. Ik moet toegeven dat het al zwaar is geweest. Deze zaak vergt enorm veel tijd, energie en bakken geld. Al jaren werk ik gemiddelde werkweken van 70 uur. Om dan vervolgens alles dreigen kwijt te raken omdat je verplicht bent je te verdedigen tegen een wereldspeler en een financiële reus. Het huilen stond me vaak nader dan het lachen.”

Hoop doet leven

Met een bewonderenswaardige moed, zet Karel Goetghebeur echter zijn David tegen Goliath-strijd verder. Met een Amerikaanse advocaat. De Bruggeling wil van het hele verhaal vooral niet bitter worden. “Bitterheid vergt zoveel energie van een mens”, zegt hij. “Ik ben maar een gewone jongen uit de Vlaanders. Toegegeven, het is wel even schrikken als je plots te maken krijgt met dit soort spelers. Toen deze hele heisa dus losbarstte heb ik een aantal mensen om raad gevraagd. Het is zo belangrijk om een klankbord te hebben, zeker in dit soort complexe situaties. Die verschillende gesprekken hielpen me om een open blik te behouden in plaats van me mee te laten slepen door boosheid en frustratie.”

Positief denken en vooruit handelen

En dus besloot Karel Goetghebeur om positief te denken en vooruit te handelen. Op zijn West-Vlaams zeg maar. “We hebben een aantal knopen doorgehakt”, besluit hij. “Door deze juridische aanval heb ik de luxe niet meer om klein te blijven. Het maakt een groot verschil uit als je zo’n bedragen verliest op een kleine omzet of op een grote omzet. Dus moeten we gaan groeien. Mijn echtgenote Sofie is mee aan boord gestapt van het zaak. We zijn begin dit jaar gestart met een business opleiding. Sofie zal ook een leidende rol op zich nemen. Ze heeft veel meer affiniteit met organisatie en structuur dan ik. Nu gaan we focussen op optimaliseren, op een verantwoorde manier opschalen en nieuwe samenwerkingen aangaan. We komen er wel. Eigenlijk moeten we dat private equity fonds die het ons al zo moeilijk gemaakt heeft, dankbaar zijn. Ze hebben ons grondig wakker geschud en ons uit onze comfortzone gehaald.”

meer info: https://youtu.be/h0BD9TDr-D8