Hogescholen voeren praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek waarbij de opgebouwde kennis en organisaties helpen met hun uitdagingen in de dagdagelijkse praktijk. Dat is ook het geval voor de zogenaamde Tetra-projecten van Howest die recentelijk zijn goedgekeurd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Zegt Geoffrey Hamon, directeur van de dienst onderzoek, dienstverlening en ondernemerschap: “Bovendien stroomt de kennis ook door in onze opleidingen waardoor we direct inzetbare professionals op de markt brengen. Voor Howest is de TETRA subsidie van 1.7 miljoen euro een recordbedrag. “De toename aan projecten is een fijne erkenning voor de toegevoegde meerwaarde die we als hogeschool bieden, voor zowel het werkveld als de brede maatschappij.”
Vijf projecten
In totaal kregen vijf projecten groen licht. Om te beginnen met een onderzoek naar de integratie van AI-tools (artificiële intelligentie) voor energietoepassingen. “Zo zal aan de hand van AI-data de energie-uitstoot van kantoorgebouwen worden geoptimaliseerd, om zo energiekosten en co2-uitstoot te verlagen”, zegt Pieter Bovijn van Howest. “Ook kan artificiële intelligentie worden ingezet om het onderhoud van machines op het beste moment uit te voeren. Dat is interessant bij bijvoorbeeld windmolens. Op basis van verschillende data kan worden gedetecteerd wanneer de windmolen een onderhoud nodig heeft. Zo gebeurt het onderhoud niet te vaak, of erger, te laat.”
Een tweede dossier heeft betrekking op innovatieve businessmodellen in de metaverse voor kmo’s. “De metaverse is een reeks virtuele werelden die aan elkaar hangen én is een van de stokpaardjes van Howest”, zegt Kurt Callewaert van Howest. “De metaverse wordt gezien als een krachtiger instrument dan het internet. Terwijl je nu kleding koopt in een webshop op het internet, zal je later kleding virtueel kunnen passen, zonder naar de winkel te gaan. Bij Howest hebben we drie afdelingen die technologische bouwstenen kunnen leveren voor de metaverse: Digital Arts and Entertainment (DAE), Multimedia en Creatieve Technologie (MCT) en Toegepaste Informatica. Dat is uniek in Vlaanderen.”
Een derde project betreft virtuele muziekbeleving in de metaverse. Howest Digital Arts & Entertainment en PXL-Music willen de brede muzieksector – van artiesten tot festivals, van labels tot managementbureaus en van concertzalen tot opnamestudio’s – inspireren door de nieuwe mogelijkheden die de metaverse kan bieden. “Niet alleen op het vlak van sound, maar ook op het vlak van creatieve en artistieke inbreng”, zeggen Vicky Vermeulen (Howest) en Brecht De Man (PXL). “Zo willen we onder meer concrete projecten uitwerken met Vlaamse artiesten, een kenniscentrum zijn, workshops aanbieden, en het misverstand wegwerken dat virtuele concerten louter een COVID-fenomeen moeten zijn. Op die manier helpen we muzikaal Vlaanderen creatief aan de slag te gaan met deze innovatieve technologieën.”
De wereld van morgen
Meer dan ooit wordt onderzoek gedaan naar de wereld van morgen. Het vierde project heeft betrekking op Extended Reality (XR), de overkoepelende term voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR). XR biedt de mogelijkheid om de fysieke wereld en de digitale wereld te verbinden op manieren waar we eerder alleen van konden dromen. In dit project onderzoekt Howest hoe gebruikerstesten goedkoper, efficiënter en automatischer kunnen verlopen voor bedrijven. Zo zal een testpubliek bijvoorbeeld een auto kunnen besturen zonder effectief in de wagen te zitten. Of kan een nieuwe werkkracht een machine uittesten zonder één stap in de fabriek te hebben gezet. Vroeger ondenkbaar, binnenkort de realiteit.
Finaal, en als vijfde project, is er sprake van het NewZ Lab. Generatie Z (geboren tussen 1995-2010) is een moeilijk te bereiken doelgroep voor de media. “Ook Vlaamse en regionale media lijken de connectie met jongeren te verliezen”, zegt Ingmar Proot van Howest. “Het project zal daarom verschillende mogelijkheden onderzoeken om de doelgroep toch te kunnen bereiken. Zo wordt ingespeeld op het actuele mediagebruik van jongeren. Gen Z consumeert nieuws vooral via ‘side-door’ (zijdeurtoegangen) bronnen, zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Ze gaan minder actief op zoek naar nieuws, het zit gewoon in hun feed, naast alle andere berichten. Om in die stroom aan informatie relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepaste content creëren op maat van Gen Z. Denk bijvoorbeeld aan nieuws via effecten voor Instagram. Dit alles met twee belangrijke doelstellingen. Het productieproces moet voor redacties laagdrempelig en werkbaar blijven én er wordt bekeken hoe actuele verdienmodellen (zoals de abonnementen en paywalls) de financiële levensvatbaarheid van de media in Vlaanderen kunnen blijven garanderen.”