Een fotostudio, een weide vol alpaca’s, een ecologische zwemvijver of een dakterras met uitzicht over de skyline van de stad. Dat is nog maar een greep uit de ruimtes die de applicatie Cocom te bieden heeft. Het brein achter de organisatie, jong ondernemer Jafar Bedja (33), heeft met zijn start-up een doel voor ogen: verloren ruimte terugwinnen.
“Door de coronacrisis zijn we meer gaan telewerken en ook cohousing is een gangbare vorm van samenwonen geworden. Er is een shift aan de gang in de manier van leven en Cocom is daar een logisch gevolg van”, zegt Bedja.
Wie wil, kan een kamer – in welke vorm ook – overdag verhuren via Cocom aan mensen die er baat bij hebben. “Toen ik nog bij mijn moeder woonde, zag ik hoe aan de overkant van de straat een parkeerplek voor een garagepoort steeds bezet was. Telkens wanneer de eigenaar uit zijn garage wilde rijden, weerklonk er een getoeter om de eigenaar van de geparkeerde wagen te vinden. Dat heeft me aan het denken gezet”, vertelt Bedja. “Het is jammer dat zo’n ruimtes niet benut worden omdat er een paar luttele minuten per dag iemand in of uit de garage rijdt.”
In 2014 schreef Bedja er zijn masterthesis Productontwikkeling over en bedacht hij een oplossing voor het probleem. Een digitale nummerplaat met applicatie zou zomaar 5.000 extra parkeerplaatsen creëren tussen de Leien en de Singel.
De visie achter Cocom is vergelijkbaar. “Nu mijn broer en ik het huis uit zijn, woont mijn moeder er alleen. Een pianoruimte, tuin en meditatiestudio worden daardoor zo goed als niet gebruikt. Als je dan ziet hoeveel mensen ervan dromen om op zo’n plekken tot rust te komen of creatief bezig te zijn, is het alleen maar een win-win.” Een Cocom-account aanmaken is zowel voor huurder als verhuurder gratis. Het team komt langs om foto’s te nemen van jouw kamer(s). Wanneer de ruimte geboekt wordt, betaalt de host een service fee.
150 ruimtes
Het acceleratorprogramma Startit @ KBC ziet potentieel in het concept en nam de app onder de arm. Dat geeft de startup de kans om een jaar lang te groeien binnen bedrijvencommunity The Beacon. En groeien doet het. Wat begon als een eenmanszaak is intussen veranderd in een zevenkoppig dynamisch team. De dertig te huren ruimtes in februari, zijn er op dit moment al honderdvijftig geworden.
Wie in de stad leeft zonder tuin of terras kan in een Japanse tuin barbecueën met vrienden en wie een event op poten wil zetten kan daarvoor onder meer terecht bij suitehotel De Gulde Schoen. “We worden wel eens de Airbnb van de dagruimtes genoemd”, zegt Bedja. “Met Cocom willen we leegstand of onderbenutte ruimtes in de stad tegengaan en creativiteit ondersteunen. We hopen ons concept in de toekomst naar het buitenland te kunnen doortrekken”, klinkt het ambitieus.