Flavor Shop Foto: Flavor Shop

Gooikse delicatessenzaak haalt 210.000 euro op met crowdfunding in minder dan twee weken: “Dit hadden we niet verwacht”

GOOIK - Opgetogenheid troef bij de Gooikse delicatessenzaak Flavor Shop. De onderneming lanceerde in de eerste helft van juni een crowdfundingcampagne bij het investeringsplatform WinWinner en nog geen twee weken later was het maximale doelbedrag een feit: maar liefst €210.000. “Zó snel ons doelbedrag halen, dat hadden we niet verwacht,” glundert oprichter Birger Vanacker.

Nadat hij viel voor de charmes van een delicatessenzaak in de Provence, besliste Birger Vanacker om zijn eigen zaak met unieke, smaakvolle producten te openen. Dat startte met een webshop, maar al snel volgde een fysiek winkelpunt in Gooik.

Shop, Lab & Gifts

De Flavor Shop-winkel in Gooik opende in november 2014, maar de afgelopen jaren werkte Birger aan de uitbreiding van zijn concept: “Het assortiment is blijven groeien, van 200 à 300 referenties tot nu over de 4.000. Daarnaast startten we ook met Flavor Lab, waarmee we workshops, tastings en demo’s organiseren. Met Flavor Gifts ten slotte bedienen we de B2B-geschenkenmarkt,” schetst Birger zijn ondernemingstraject.

 

Crowdfunding voor nieuwe winkels

De volgende stap? Nieuwe winkels openen. “Maar dat vraagt natuurlijk serieuze financiële inspanningen,” aldus Birger. Om een deel van de daarvoor benodigde financiering op te halen lanceerde Flavor Shop een crowdfundingcampagne bij het investeringsplatform WinWinner, met de ambitie om €210.000 aan leningen op te halen.

En dat haalde de onderneming met verve: “Na nog geen twee weken hadden we ons maximaal doelbedrag bereikt,” vertelt Birger. “Mede dankzij een geslaagd event voor potentiële investeerders in onze winkel in Gooik liep het bedragbalkje snel vol. 45 mensen investeerden in onze groeiplannen, en uiteraard valt er ook voor hen wat te rapen: zij houden namelijk een rendement over aan de lening die ze ons nu hebben toegezegd. We zijn die 45 investeerders alleszins erg dankbaar!”