In de nieuwe reeks van het populaire programma Huizenjagers trekken de makelaars deze zomer naar populaire bestemmingen in Zuid-Europa. Deze week is Spanje aan de beurt. “Ik kijk nu helemaal anders naar het televisieprogramma”, vertelt makelaar Kim. “Het vraagt echt heel veel werk om een mooie uitzending te maken. Als programmamaker moet je blijkbaar een halve marathonloper zijn. En dat het in Spanje heel warm is in de zomer, moet ik je niet vertellen. Door oververhitting vielen de camera’s soms uit. Het was dus af en toe even wachten, maar er bestaan natuurlijk ergere dingen dan een pauze onder de Spaanse zon.”
Andere filosofie
Kim heeft al heel wat ervaring in het vak, maar een deelname aan Huizenjagers Buitenland was toch een sprong in het onbekende. “Wat ik in het programma moet doen, is zeker niet mijn kerntaak bij Azull (immobiliënkantoor, red.). Normaal gezien werk ik vanuit België. Ik volg het eerste contact met potentiële klanten op, zoek samen met hen uit waar ze naar op zoek zijn en geef daarbij advies. Dus nog voor mijn klanten naar Spanje reizen, doorloop ik met hen het volledige aankoopproces. Van zodra ze dan een concrete regio op het oog hebben, plan ik hun huizenjacht. In Spanje zelf nemen mijn collega’s het over.”
“Maar dat is niet het enige verschil. Normaal ken ik mijn klanten door en door dankzij de eerste contacten in België. Zo weet ik precies wat ze zoeken, tot in het kleinste detail. Maar bij de opnames was dit uiteraard anders. Daar ontmoette ik de kandidaat-kopers pas voor het eerst wanneer we bij het pand aankwamen. Ik had dus nog niet eens met hen kunnen praten, laat staan dat ik honderd procent wist waar ze naar op zoek waren. Voor het programma moest alles ook heel snel gaan. Dat gaat een beetje in tegen mijn filosofie, want een miskoop is bij vastgoed een zeer dure grap.”
All about location
Een Spaanse casa aan de costa was nooit zo populair bij de Belgen. Tijdens het eerste kwartaal van 2022 kochten 1.207 landgenoten er een woning, een stijging van bijna een kwart (23%) en meteen het hoogste kwartaalcijfer ooit. “Maar veel kandidaat-kopers maken dezelfde fout”, waarschuwt ze. “Ze zien op het internet een mooi plaatje van een prachtige Spaanse villa en willen die meteen kopen. Waar dat pand ligt en of die regio wel bij hun verwachtingen past, daar hebben ze vaak nog niet over nagedacht. ‘Het is toch allemaal Spanje’, klinkt het dan.”
“Een regio als Murcia is bijvoorbeeld niet te vergelijken met Malaga. Murcia is redelijk vlak, waardoor fietsers en wandelaars zich daar goed thuis voelen. Maar als je aan de Costa del Sol wil fietsen – een regio met veel meer heuvels – moet je de benen van Tom Boonen hebben. Elke locatie is verschillend en heeft iets te bieden voor een ander doelpubliek. Een huis kopen in Spanje is veel meer dan enkel het aantal slaapkamers en de kostprijs. It’s all about location!”
Kim Couckuyt is nog tot en met vrijdag op het scherm te zien. Dan is het de beurt aan andere makelaars op een nieuwe bestemming.