Stefaan van Hooydonk is stichter van de Global Curiosity Institute. Hij adviseert bedrijven, leiderschapsteams en individuen om nieuwsgierigheid op de werkvloer te stimuleren. “Het is voor bedrijven belangrijk om heel doelbewust met nieuwsgierigheid om te gaan”, zegt hij. “Het is de kunst dit te stimuleren en te verankeren in de bedrijfscultuur. En ook persoonlijk moet iedere professional zijn nieuwsgierigheid aanscherpen. Dit zorgt voor een out-of-the-box benadering, creativiteit en efficiëntie, en gaat de vastgeroeste ideeën en structuren tegen.”
In zijn boek, dat wereldwijd gelanceerd wordt, maakt hij de link tussen nieuwsgierigheid en leiderschap. Hij heeft her onder meer over het verschil tussen denken dat je creatief en innovatief bent, en dit toe te passen in de organisatie. “Heel wat leidinggevenden willen zelf nieuwsgierig zijn, maar hebben niet graag dat hun ondergeschikten dat ook zijn. Ze houden ze liever binnen de conformistische lijntjes van de alledaagse routine, maar daar schiet de organisatie niets mee op.”
Bij de boekvoorstelling op de Corda Campus zullen ook Wout Van Impe en Nicolas Alaerts van Mercuri Urval en Anik Stalmans van Cegeka komen vertellen hoe zij vanuit hun HR-ervaring het belang van nieuwsgierigheid op de werkvloer inschatten.
Om in te schrijven voor dit event kan je terecht op deze link.