Shoppen, shoppen, shoppen, of is het eerder online shoppen? Hoewel winkelstraten tegen het einde van de week nog steeds goed gevuld blijven, is er een duidelijke trend van kleding of andere producten uit te testen in de winkel maar achteraf met lege handen thuiskomen. Nadien wordt er dan wel een online bestelling geplaatst. “Fygitaal winkelen is de toekomst”, zegt Koen Kennis. De schepen van middenstand bedoelt hiermee dat fysiek en digitaal winkelen hand in hand moeten gaan zonder elkaar tegen te werken.
George Clooney
Touchscreens en selfscans zijn ons niet meer onbekend, daarom dat de innovaties van de Smart Retail Area nog een stapje verdergaan. Het gekste digitale wezentje vinden we in de Nespresso Boutique op de Meir. Tijdens het binnengaan van de winkel worden we verwelkomd door een zwoele Amerikaanse stem. “Hey I’m George, how can I help you?” Meneer Clooney bent u het? Hoewel de steracteur ons via een grootschalige advertentie diep in de ogen kijkt, zijn we niet in levende lijven gebotst op de acteur maar staan we voor de sympathieke shop assistant robot die toevallig dezelfde naam deelt.
“George helpt vooral de mensen aan de selfscan. Het zijn redelijk makkelijke handelingen maar toch is dit niet voor iedereen evident, daarom springt George bij waar nodig. Het is ook een extra ervaring. Mensen komen niet elke dag in aanraking met een robot. In het begin was het even wennen maar na een dikke maand is George al volledig opgenomen in het team”, zegt shop coördinator Christy Moerkerken (35).
Het is mogelijk om de digitale toepassingen eigenhandig te komen ontdekken of je kan je inschrijven voor een ontdekkingstocht, begeleid door stadsgids Tanguy Ottomer, langsheen de twaalf winkels.