Het doel van de samenwerking is studenten, professoren en opleidingen uit te wisselen en expertise te delen. Howest is het kroonjuweel van de game-sector in Vlaanderen. De opleiding Digital arts en Entertainment is al driemaal uitgeroepen tot beste game-opleiding ter wereld. Jaarlijks starten 600 à 700 studenten aan de studie. 70 procent haalt uiteindelijk het diploma en die komen terecht bij studio’s in binnen- en buitenland.
“De game-industrie in ons land heeft de wind in de rug”, vertelt David Verbruggen, algemeen directeur van de sectorfederatie FLEGA (Flemish Games Association). “In 2020 was de sector goed voor een omzet van 82 miljoen euro. Maar op termijn moet 200 à 250 miljoen euro omzet haalbaar zijn.”
Tax shelter
En daar moet de Gentse gamestudio Larian mee voor zorgen. Met Divinity Original Sin II heeft het bedrijf een echte kaskraker in huis. Voor die groei rekent FLEGA onder meer op een tax shelter: een fiscale stimulans voor de sector die in 2023 van toepassing moet worden, maar ook een gamehub of incubator die binnenkort zal worden opgericht.
Het samenwerkingsakkoord tussen Howest en CMII werd ondertekend in de aanwezigheid van prinses Astrid. Die is in de VS voor een economische missie, met in haar zog bijna 300 bedrijven en 500 deelnemers. Het is de op één na grootste missie ooit voor ons land. Van de prinses werd overigens in een studio van het CMII een avatar gemaakt: een digitale prinses, zeg maar.