Een opvallend en groot reclamepaneel helpt om de wat achterin gelegen winkel te vinden. Michiel Vandevenne, echtgenoot van Annelies Swyzen, lacht. “Het helpt als er een band is met een bedrijf dat is gespecialiseerd in onder andere reclamezuilen, lichtreclame en belettering.”
Dat bedrijf, waar Michiel Vandevenne sinds zes jaar werkt, is Opticom International, dat in Olen is gevestigd. “Mijn schoonouders hebben dat twintig jaar geleden in Lille opgericht. We boden er ook textielbedrukking aan, maar dat was niet de corebusiness van Opticom en door de grote groei hadden we er in Olen eigenlijk ook niet meer de ruimte voor.”
Werkkledij
De oplossing was een apart bedrijf, Optiwear. “Eigenlijk op vraag van onze klanten zelf”, zegt Michiel. “Ze vroegen ons of we niet alleen het textiel konden bedrukken, maar ook de werkkledij zelf konden leveren.”
Annelies en Michiel kozen voor een ruime, fysieke winkel. “We willen dat onze klanten de kledij ook kunnen zien en aanpassen. We mikken vooral op de kleine zelfstandige die het comfort van een degelijke werkbroek en het ergonomische van de werkschoen hoger inschat dan de prijs. Want we onderscheiden ons met premium merken, die misschien wel wat duurder, maar ook veel beter zijn. De t-shirts die wij aanbieden, kan je wassen op 60 graden zonder dat ze van vorm veranderen.”
Horeca
In het gamma van Optiwear is ook horecakledij van het merk Le Nouveau Chef opgenomen. “We zijn een van de drie verdelers van dit Nederlandse merk in ons land. Het past in ons gamma, omdat de kledij is gemaakt van biokatoen en zich onderscheidt door het hoge draagcomfort. De reacties van restauranthouders die het al hebben aangekocht, zijn heel lovend.”
Optiwear richt zich in eerste instantie tot de professionele klant die het een echte winkelervaring voor werkkledij wil aanbieden, maar ook de particulier kan in de winkel terecht. “Handschoenen voor het werk in de tuin? Hebben we. En ook verenigingen zoals de chiro kunnen hier t-shirts laten bedrukken.”
Full color transfer
Die textielbedrukking kan op diverse manieren worden uitgevoerd. “Borduren en zeefdruk, maar ook full color transfers. Die laatste techniek is vooral interessant als je voor het personeel niet meteen grote partijen wilt aankopen, maar bijvoorbeeld t-shirt per t-shirt bij bestelt.”
Op dit ogenblik wordt ook gewerkt aan een webshop. “Daarin krijgt elke professionele klant zijn eigen klantenpagina. Dat maakt nabestellingen eenvoudiger.”
Ambitieus
Om de opening van Optiwear te vieren, geeft het bij aankoop van twee werkshorten 15% korting. “We hopen dat de klanten de zaak snel ontdekken”, zegt Michiel Vandevenne. “We hebben echt wel hoge ambities. Ik hoop dat we over tien jaar niet een, maar vijf of zes Optiwearvestigingen hebben.”