Chains of Charity kan je zien als een eigentijdse variant op de ouderwetse kettingbrief of een eigenzinnige invulling van de bucket challenge.
De deelnemers zijn hierbij niet particulieren die een ijskoude emmer moeten trotseren en vervolgens een ander slachtoffer nomineren, maar bedrijven die acties opzetten om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een bepaald goed doel.
Het idee is ontsproten uit een brainstorm bij het IT-bedrijf Netropolix, met hoofdvestiging in Geel.
Goede doelen steunen
“We zochten een originele manier om goede doelen te steunen”, vertelt Liese Custers van het Chains of Charity-team bij Netropolix. “We lanceren nu een oproep aan mogelijke goede doelen om zich te registreren.”
“Uit de kandidaten kiezen we tien goede doelen, waarrond we een ketting opstarten met Netropolix als basis van iedere ketting. Daarbij storten we een bedrag en nomineren we voor elk goed doel een ander bedrijf.”
“Die bedrijven nomineren op hun beurt weer andere bedrijven en zamelen op die manier samen geld in voor hun eigen ketting en goed doel. Dit procedé gaat door voor elke ketting tot aan het einde van de wedstrijd op 15 december.”
Verdeling opbrengst
Aan het einde van de rit krijgt ieder goed doel sowieso 85% van het ingezamelde geld. Het restant gaat samen in een pot, die vervolgens verdeeld wordt over het goede doel met de langste ketting aan bedrijven, het goede doel waarvoor de ketting het meeste geld inzamelde, en het goede doel dat de meeste stemmen kreeg.
Kandidaten
Goede doelen die zich kandidaat willen stellen, moeten een vzw zijn die uit Geel of de onmiddellijke omgeving komt, een welomschreven project kan voorleggen en een (bekende) peter of meter heeft. Registeren kan tot 20 juni via www.chainsofcharity.be.