“Aangezien het coronavirus nog steeds een sterke bedreiging vormt en opnieuw een aantal regio’s in een of andere lockdownregeling heeft geplaatst, is de negatieve druk groot gebleven”, verklaart Jan De Nul. “Met name in grote delen van Azië bleef COVID-19 een sterk ontwrichtende kracht voor toeleveringsketens en operationele bouwprocessen. Ook de operationele prestaties van Jan De Nul Group werden in deze markten sterk gehinderd.”
Jan De Nul had in 2019 weer aangeknoopt met groei, met een omzet van iets meer dan 2 miljard euro. In 2020 was die omzet door corona weer gedaald, met 6 procent tot 1,91 miljard euro. De nettowinst kwam in 2020 uit op 25 miljoen euro, toen ruim een halvering ten opzichte van 2019. Vorig jaar werd onder de streep dus in het rood gegaan.
Sterk orderboek
Jan De Nul zegt wel met vertrouwen naar de toekomst te kijken en wijst op een sterk orderboek dat aan het einde van het jaar met 43 procent was gestegen tot 4,6 miljard euro. Dat orderboek is in de eerste maanden van dit jaar overigens verder aangegroeid met bijkomende projecten voor een totale waarde van meer dan 1,4 miljard euro. Die stijging is gespreid over de verschillende activiteiten en geografische gebieden.
Bij die nieuwe projecten zijn onder andere de bouw van twee identieke luchtmachtbasissen om de nieuwe F-35A-gevechtsvliegtuigen te huisvesten en te ondersteunen: één in Florennes en één in Kleine-Brogel, en de installatie van twee onderzeese hoogspanningskabels om de elektriciteitsnetten van Ierland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar te verbinden.
LEES OOK. Jan De Nul mag stroomkabels trekken tussen Ierland en Verenigd Koninkrijk
“Zelfs met deze goede vooruitzichten zijn we er ons van bewust dat 2022 in een zeer turbulente omgeving is begonnen, denk maar aan de blijvende moeilijkheden op het vlak van de bevoorradingsketen en, meer recentelijk, de ontwikkelingen in Oekraïne, die leiden tot een hoge inflatiedruk en prijsinstabiliteit”, klinkt het.