Aansluitend bij de “maai-mei-niet-actie” van Knack-magazine voor meer biodiversiteit, deelt miK, het milieu-infopunt voor kmo’s van de provincie en Voka- Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant bloeikaarten uit aan alle deelnemers van hun activiteiten of opleidingen. Zo werden afgelopen week zo’n 200 ondernemers in de bloemetjes gezet.
Maar het is meer dan een fijne attentie: “We willen bedrijfsleiders er echt wel op attent maken dat ook zij kunnen bijdragen aan biodiversiteit. Tal van bedrijven kiezen voor een strak gemaaid gazon rond hun gebouw terwijl bloemen zaaien, hagen en struiken planten en zelfs al gewoon het gras laten groeien zorgt voor een extra rustplaats voor insecten, vogels en kleine zoogdieren”, verklaart Sophie Dings, adviseur Duurzaam Ondernemen bij Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.
De ludieke actie is het startschot voor de wervingscampagne voor Klimaatambassadeur 2022. Daarin gaan miK en Voka Vlaams-Brabant op zoek naar een kmo die bijzondere inspanningen doet op vlak van duurzaamheid en zo een pioniersrol speelt. “We mikken hier dus echt op bedrijven die al ver staan op vlak van milieu- en klimaatvriendelijk ondernemen, een duurzame omgang met grondstoffen en materialen,… en een inspirerend voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven”, aldus Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Vlaams-Brabant.
Harol, een fabrikant van rolluiken, zonwering en poorten uit Diest, was de laatste winnaar en zal aan het eind van dit jaar dus de fakkel doorgeven, al blijf je Klimaatambassadeur voor het leven.