Als de provincie met de hoogste werkzaamheidsgraad, de laagste werkloosheid en de hoogste productiviteit, heeft West-Vlaanderen alles in huis om een absolute economische topregio in Europa te worden. Voeg daaraan toe: de West-Vlaamse speerpuntsectoren en sterke kennis- en onderwijsinstellingen in de provincie. Toch is de krapte op de arbeidsmarkt in West-Vlaanderen nijpend. Een van de grote prioriteiten voor West-Vlaamse bedrijven is dan ook het investeren in en het aantrekken van menselijk kapitaal, in het bijzonder jongeren. Alleen zo kunnen de bedrijven duurzaam transformeren en ook in de toekomst hun koppositie behouden en versterken.
Probleem? De vele troeven van West-Vlaanderen zijn nog veeleer onbekend bij jongeren, en dus ook onbemind. MNM What’s NXT moet daar verandering in brengen. Dit driedaagse belevingsevent laat zien wat voor topregio West-Vlaanderen is: niet alleen om te leren of te studeren, maar ook om te wonen, te werken en te leven.
West-Vlaanderen als troefkaart
Meer dan 60 grensverleggende West-Vlaamse bedrijven en organisaties tonen op de beurs welke innovaties en ontwikkelingen ze in huis hebben. Op donderdag en vrijdag staat het belevingsevent open voor jongeren van de derde graad secundair onderwijs. Voor studenten hoger onderwijs van binnen én buiten West-Vlaanderen wordt er op donderdag een afstudeerfeest georganiseerd. Tijdens deze avond kunnen studenten kennismaken met uitdagende jobs en lifehacks om succesvol van start te gaan. Ze worden er uitgedaagd om zelf de toekomst te helpen maken, geeft Steven Lemmens, nethoofd van MNM mee: “MNM daagt jongeren uit om na te denken over de wereld van vandaag én morgen”, aldus Lemmens. “Samen met Voka West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen wil MNM jongeren klaarstomen voor een job, met toekomst, in een digitale wereld.”
Op zaterdag 14 mei verwelkomt MNM What’s NXT iedereen, jong en oud, die zich wil laten onderdompelen in de West-Vlaamse toekomstwereld. “Jongeren krijgen tijdens dit belevingsevent de kans om het kruim van onze West-Vlaamse high-end bedrijven te leren kennen”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “In onze contreien zijn heel wat gerenommeerde ondernemingen die wereldtop zijn. MNM What’s NXT maakt jongeren uit heel Vlaanderen warm voor de vele carrière- en doorgroeimogelijkheden in West-Vlaanderen.”
Een unieke kans voor bedrijven
De deelnemende bedrijven zijn permanent op zoek naar het talent van de toekomst en kijken dus richting de jongeren. Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen, benadrukt het bijzondere van dit samenwerkingsverband en de unieke gelegenheid die dit biedt aan bedrijven om de innovatieve kant van West-Vlaanderen te laten zien: “Met MNM What’s NXT tonen we aan jong en oud hoe goed het leven, wonen, werken én studeren is in onze provincie”, aldus Mons. “Ondernemingen en kennisinstellingen zullen drie dagen lang vanuit hun sterktes heel wat innovaties en toekomstperspectieven op een laagdrempelige manier tonen en laten beleven. We zijn heel erg trots dat we dit evenement naar West-Vlaanderen hebben kunnen halen.”
info: De deelnemende bedrijven en organisaties zijn: Accent, AZ Sint-Jan, AGC Glass Europe, Agristo, Alstom Brugge, Ardo, Aviko, AVR, Bits of Love, Braem, Bruynooghe, Cebeo, Citymesh, Clarebout, Danneels, CLdN, CNH, Wild van Textiel, Coopman Orona, Cronos aan de Leie, Deceuninck, ECS, EEG, Elindus, Fluvius, Howest, IGW, Jacops, KU Leuven, Lybover, Mateco, Metagenics, Nayan, Novy, Port of Zeebrugge, Randstad Group, Renson, Scott Automation, Skylux, Sol One, Stadsbader, Stas, Stow, Syntra, ScioTeq, TE Connectivity, Televic, Tropicana Brands Group, UGent Campus Kortrijk, Umicore, Unilin, Vandewiele, Van Marcke, Vinci Facilities, Vitalo, Vives, Wallenius Wilhemsen Solutions, Westhoek en Westvlees.