In februari dit jaar vroegen de drie centrumsteden samen met V-Ict-or, de Vlaamse ICT-organisatie, een subsidie aan om het digitaal ondernemersloket verder uit te werken. Op die manier willen ze bedrijven en ondernemers een loket aanbieden dat op elk moment bereikbaar is. Het moet de stad zelf een overzicht bieden van haar ondernemers en de aanvragen die ze hebben lopen, terwijl ondernemers een overzicht krijgen van de producten die de stad aanbiedt.
De besturen van de drie steden ervaren dezelfde uitdagingen: een goed overzicht hebben van de ondernemers die actief zijn, het juist capteren van de vragen waar ze mee zitten en de uitwerking van een centraal klantenbestand. Door samen te werken, willen ze hun werking op elkaar afstemmen en ervoor zorgen dat ze het loket tegen een lagere kost kunnen invoeren.
Vlotte, klantgerichte dienstverlening
“Vandaag verwachten ondernemers terecht een vlotte, klantgerichte dienstverlening zonder daarvoor naar het stadhuis te moeten komen. Voor onze medewerkers is digitalisering een manier om een professionele en efficiënte dienstverlening te bieden en meer te kunnen focussen op kwalitatieve, beleidsondersteunende diensten door het automatiseren van repetitieve, manuele taken”, zegt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), Mechels schepen van Economie.
Het initiatief past in het relanceproject ‘Gemeente zonder gemeentehuis’. Het digitaal ondernemingsloket moet de plek worden om dossiers op te volgen, vragen te stellen en aanvragen te verrichten.
“Ondernemers moeten de mogelijkheid hebben om op elk moment van de dag bedrijfsgegevens up-to-date te houden en een overzicht te verkrijgen van vergunningen, premies en lopende aanvragen. Daarnaast moet het mogelijkheden bieden voor de stad om nieuwe en gerichte dienstverleningen op te starten en de impact ervan op te volgen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw beleid rond lokaal aanbesteden”, legt Geypen uit.
Uiterlijk op 31 mei 2024 willen de drie centrumsteden hun 21.515 ondernemers een login aanbieden voor het e-loket.