Incubatoren zijn plaatsen waar nieuw ondernemerschap kan bloeien. De (jonge of minder jonge) ondernemers kunnen er gebruikmaken van kantoorruimten, labo’s en vergaderfaciliteiten. Ondernemers die hun project laten bloeien in een incubator, worden bovendien actief ondersteund en hebben toegang tot een breed netwerk van financiële en inhoudelijke experts die allemaal samen de groei versnellen. Met zeven incubatoren kent Limburg veruit de grootste concentratie van alle Belgische provincies. De zeven – die allemaal deel uitmaken van hetzelfde LRM-netwerk – werken ook onderling samen. En ook dat komt elders nauwelijks voor. “Ik was erg onder de indruk van het aanwezige ondernemerschap en de creativiteit van de Limburgse starters”, zegt Katho Dulst. “Wat ook opviel is de meeste start-ups van meet af aan meteen internationaal denken.”
Extra mensen
De meeste Limburgse start-ups zijn actief in ICT of in gezondheid. Een opvallend deel – één op zes – is actief in de slimme maakindustrie. Wat vooral opvalt, is dat de honger naar nieuw talent groot is. De grootste groep (14 procent) heeft nu een team van 6 tot 10 mensen. Maar liefst 6 op 10 bedrijven in de incubatoren is actief op zoek naar nieuwe werknemers. Gemiddeld is een bedrijf op zoek naar drie nieuwe collega’s. Sommige uitschieters zoeken meer dan tien nieuwe krachten. Daarnaast werken 7 op de 10 bedrijven in het incubatoren-netwerk veel en vaak met freelancers.
Braingain
“Deze trend dreigt het broze, jonge ondernemerschap te fnuiken”, waarschuwt Tom Vanham, CEO van LRM. “We geloven dat de start-ups van vandaag, de werkgevers van morgen zijn. Start-ups brengen vers bloed in de economie. De Limburgse campussen en incubatoren zorgen nochtans voor interessante carrièrekansen in toekomstgerichte sectoren. We pakken daar nog veel te weinig mee uit. We zullen moeten zorgen voor een braingain in plaats van een braindrain.”
“Er zijn nog uitdagingen voor de toekomst”, zegt ook Tom Vandeput, voorzitter van POM Limburg. “Zo geloven wij sterk in het samenbrengen van start-ups en mature bedrijven. Ze kunnen veel van elkaar leren. Want daar waar een start-up op zoek is naar eerste klanten, zoekt een matuur bedrijf net vernieuwing.”