“Via de Vlaamse Waterweg nv stellen we een terrein gelegen langs het kanaal Leuven-Dijle ter beschikking aan bedrijven. Een uitgelezen kans voor bedrijven om de omschakeling te maken naar transport over water”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Het terrein is strategisch gelegen nabij Leuven en een interessante plek voor watergebonden activiteiten door de toekomstige verlenging van de laad- en losinstallatie.
Het watergebonden bedrijventerrein ligt langs het kanaal Leuven-Dijle, tussen de zogenaamde ‘Hasseltse bocht’ en de nieuwe Schuiteniersbrug en beschikt reeds over een kade van circa 97 meter lang (aangeduid als A op de situatieschets hieronder). Sinds 2018 is deze kade in gebruik voor de afvoer van afval van Vlaams-Brabant. De huidige kade is geschikt voor overslag van containers met reachstacker. De Vlaamse Waterweg heeft de intentie om de bestaande kade door te trekken tot tegen de ‘Hasseltse bocht’ (de spoorlijn), waardoor een bijkomende laad- en loskade gerealiseerd wordt met een lengte van circa 77 meter. “Door de aanleg van de nieuwe laad-en losinfrastructuur creëren we één laad-en losinstallatie met een totale lengte van circa 174 meter. Deze biedt gelijktijdig plaats aan drie vrachtschepen van het type Kempenaar”, legt Koen Anciaux, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv, uit.
Januari 2025
De laad- en losinstallatie zal geschikt zijn voor containerbehandeling en de overslag van bulkmaterialen. Streefdatum voor de realisatie van de kade is januari 2025. De nog te bouwen laad- en losinstallatie wordt samen met het achterliggend terrein met een oppervlakte van circa 5881 m² aangeboden.
Kandidaturen
Kandidaten mogen zich melden tot 31 augustus 2022. Alle nodige formulieren zijn raadpleegbaar op de website van De Vlaamse Waterweg.