“Wie verzot is op Duvel of Jupiler zal het worst wezen, maar iedereen die op zoek is naar een lekker en glutenvrij alternatief mag zich verheugen op de Ginger No 2018”, zegt de joodse gemberbierbrouwer Jeremy Sulzbacher. Sinds maandag is het biertje te koop in een aantal winkels in postcode 2018. “Dat rechtvaardigt meteen ook de naam van het product.”
Ginger No 2018 werd niet lukraak gekozen. “De Vlerick Business School voerde een marktonderzoek uit naar mijn bier. Daaruit bleek dat de oorspronkelijke naam, Ginger Tipple, vaak verward werd met tripel. Wanneer mensen het bier dan proefden, leidde dat weleens tot ontgoocheling. Daarom ga ik nu telkens voor Ginger gevolgd door een nummer.”
2018 is in dat geval een logische keuze. Voor de productie van zijn nieuwe bier gebruikte Sulzbacher honing uit de buurt, met dezelfde postcode. “Tijdens het Modest bierfestival stapte de producente op me af. Meteen werd duidelijk dat er een samenwerking inzat. Het geeft een erg bijzondere smaak aan het product.”
En dat is nog niet alles. Het water dat Sulzbacher gebruikte in zijn brouwproces, is namelijk afkomstig uit de Antwerpse lucht. “Een mechanisme dat mogelijk werd gemaakt door het Israëlische bedrijf WaterGen. Via allerlei technologie slagen zij erin om vocht uit de lucht om te vormen tot drinkwater.” In eerste instantie wil het bedrijf drinkwaterschaarste tegengaan, maar ook in de bierbrouwerij wil het zijn stempel drukken. “Samen met de KU Leuven gaan we kijken welke impact het water heeft op het brouwproces. Dat is voor binnenkort.”
Sulzbacher is tijdens het brouwen bewust bezig met het waterverbruik. “Grote spelers uit de sector verbruiken zeven à acht liter water per liter bier. Daar zit ik een pak onder. Ik maak me grote zorgen over de schade die we aanrichten op het milieu en houd daar in mijn productie zeker rekening mee.”
Glutenvrije markt groeit
Naast het water en de honing experimenteerde Sulzbacher voor zijn nieuwe product ook met andere hopsoorten. Die werden traditiegetrouw aangevuld met gist, organische suikers en uiteraard gember. Zoals de vorige zeven biertjes is ook deze variant glutenvrij. “Zes jaar geleden, tijdens de lancering van onze eerste Ginger Tipple, lagen glutenvrije producten al goed in de markt. Dat is nog niet veranderd. Sterker nog, de markt zal enkel maar groeien”, klinkt Sulzbacher overtuigd.
Sulzbacher koestert ambitieuze toekomstplannen. “Ik zou graag uitbreiden en externe investeerders zijn altijd welkom. Er zijn ondertussen al heel wat internationale bedrijven die interesse tonen in mijn product, maar wat de toekomst brengt, is koffiedik kijken. Ik kan wel al vertellen dat ik plannen smeed met Elixir d’Anvers, maar daarover later meer.”