Rioolbuizen Pidpa Foto: Pidpa

Pidpa start met innovatief proefproject in Puurs: buizen uit zwavelbeton bij aanleg van riolering

PUURS-SINT-AMANDS - De Wilgenweg in Puurs-Sint-Amands mag zich bijzonder voelen: slechts voor de tweede maal wereldwijd wordt hier immers een riolering aangelegd met buizen uit zwavelbeton: de Thiotube. Samen met de leverancier, De Bonte Group, wil Pidpa met dit proefproject deze nieuwste generatie rioleringsbuizen uitproberen.

“Duurzaamheid zit in het DNA van Pidpa en wij hebben dan ook al heel wat inspanningen geleverd om onze werking steeds meer te verduurzamen”, zegt Eddy Troosters, CEO van Pidpa.“Wanneer we kijken naar onze uitgebreide infrastructuur, zowel op het vlak van drinkwatervoorziening als riolering, dan is de juiste keuze van de materialen een belangrijk aandachtspunt.”

Milieuvriendelijk

Het gebruik van buizen uit zwavelbeton heeft dan ook wat voordelen. Zij stoten 50 tot 80% minder CO2 uit in vergelijking met andere courant gebruikte materialen. Bovendien bestaat zwavelbeton uit 100% recycleerbaar materiaal, wat wil zeggen dat de buizen oneindig kunnen hersmelt en hergebruikt worden zonder in te boeten aan de waarde. De productie van het zwavelbeton verloopt ook een stuk milieuvriendelijker dan bij andere soorten, want er komt geen water aan te pas, noch als grondstof, noch als proceswater.

“Het productieproces is immers gebaseerd op het smelten en stollen van vloeibaar zwavel, een bijproduct van de petrochemische industrie.”, aldus Joeri Hamal, Business Development Manager van de De Bonte Group. “Naast deze buizen uit zwavelbeton worden ook dwarsliggers (THIOTRACK) geproduceerd die in de spoorwegsector zowel binnen- en buitenland bijzonder goed worden onthaald.”

Proefperiode

Dit proefproject betreft de aanleg van circa 110 meter riolering in de nieuwe verkaveling Wilgenweg in Puurs-Sint-Amands voor de afvoer van afvalwater van een 10-tal woningen. De eerstvolgende periode zal Pidpa de bedrijfszekerheid van deze buizen evalueren, onder meer door regelmatige controles met o.a. camera-inspectie. “Zoals bij elke inspectie van rioleringen, kijken we na of er barsten of breuken zijn, en of er sprake is van aangekoekt vuil. Dan bekijken we hoe we de buizen kunnen schoonmaken, onderhouden, herstellen of zelfs vervangen. Omdat dit product nieuw is, gaan we die controles in deze proefperiode vaker uitvoeren om er zeker van te zijn dat ze niet alleen duurzaam, maar ook stevig genoeg zijn, want ze moeten natuurlijk een hele tijd meegaan”, zegt Alain T’Syen, manager communicatiedienst bij Pidpa.