Een professionele basketploeg runnen kost geld, al is dat uiteraard in niets te vergelijken met het professioneel voetbal. Maar in beide gevallen gaat het ook om bedrijven die tekenen voor omzet, winst willen maken, mensen op de payroll hebben staan en aan klantenbinding willen doen. Volwaardige uit de kluiten gewassen kmo’s zeg maar. “Wij werken met een jaarbudget van om en bij de 2,5 miljoen euro”, aldus bestuurder en nog altijd sterke man Johan Vande Lanotte van BC Filou Oostende. “Er moet geen geheim van gemaakt worden dat de club in voorbije twee seizoenen, de coronaseizoenen zeg maar, bijzonder harde noten heeft moeten kraken. Spelen zonder publiek harkt er wel in. Dat waren dus evenveel jaren waarin we forse verliezen hebben geboekt, al geven we daar geen cijfers over vrij. Wat ik wel kan zeggen is dat we die scheefgetrokken balans in de komende vijf seizoenen helemaal in evenwicht willen krijgen. We maken ons als bestuur sterk dat we daarin zullen slagen ook. Zonder daarom onze sportieve ambities op te geven.”
Trouwe sponsors
Dat laatste mag Vande Lanotte met recht en reden zeggen. BC Filou Oostende, goed voor 11 opeenvolgende Belgische titels (niemand deed ooit beter), kende pre corona diverse seizoenen met een jaarbudget van 3,2 à 3,4 miljoen euro. Steeds volgens Vande Lanotte heeft BC Oostende twee grote inkomstenstromen: de private investeerders (sponsors) enerzijds en de publieksinkomsten anderzijds. “De verhouding is 60/40 ongeveer”, aldus Vande Lanotte. “We prijzen ons zeer gelukkig dat onze trouwe sponsors ons de voorbije twee jaar niet hebben laten vallen. In totaal kan de club rekenen op een vijftigtal bedrijven die de club sponsoren met grote of kleine bedragen, alles is even belangrijk. Maar cijfers plakken we daar naar buiten niet op.”
Ambitie voedt ambitie
Het is een bekend fenomeen, en manager Jurgen Vanpraet, CEO van BC Filou Oostende, legt er ook graag de nadruk op: ambitieuze bedrijven linken zich graag met ambitieuze sportclubs. De drie grootste sponsors zijn Filou (brouwerij Vanhonsebrouck), Coca-Cola en Coretec, het snel groeiende en bijzonder innovatieve vloerbekledingsbedrijf van de broers Dossche en (sinds 2016) van ene Warren Buffet. Coretec is nieuw sinds maart en associeerde zijn naam ook aan de thuisbasis die luistert naar de Coretec Dôme, omdat de CEO ook erg basketminded is.
“Filou blijft onze grootste en trouwste sponsor”, zegt Vande Lanotte. “Het biermerk is nu al drie seizoenen aan boord en de overeenkomst loopt nog meerdere jaren door. Ze helpen ons ook danig bij het opzetten van en ontwikkelen van publieksacties. We zijn Xavier Vanhonsebrouck en zijn crew daar zeer dankbaar voor. Naast deze drie grote sponsors kunnen we ook rekenen op een forse inbreng van West-Vlaamse vastgoedspelers zoals ION, Real Estate, Degroote, Versluys en een aantal andere West-Vlaamse bedrijven zoals Callant of de autobedrijven Automobilia en de Lindengroep.”
Steeds volgens Johan Vande Lanotte blijft BC Filou Oostende (dat alles bijeen een twintigtal werknemers in dienst heeft) ook in de komende jaren mateloos ambitieus, zowel sportief als zakelijk. “Wat mij betreft moeten we de lat altijd hoger leggen”, aldus de gewezen minister. “Jammer genoeg, en anders dan in het voetbal, kunnen we in onze sport niet rekenen op tv-rechten. Dat zou veel zaken gemakkelijker maken.”