De Orion is een kolos van 216 meter lang, 49 meter breed en bijna 17 meter diep. Het schip werd gemaakt in China en Duitsland, maar het concept komt uit de kokers van de ingenieurs van DEME in Zwijndrecht. De Orion werd vrijdagavond gedoopt in Nieuwdorp in Nederland, vlak bij de haven van Vlissingen.
Het schip is gevaarlijk. Of toch als je de ambitie hebt om niet verloren te lopen. De lift in het schip gaat zes verdiepingen naar omhoog, en dan zijn er nog twee trappen om helemaal tot boven te geraken. Er zijn ook drie verdiepingen naar beneden. Er is zelfs een badminton- en basketzaal aan boord. En er zijn fitnesstoestellen.
“Geen enkel ander schip kan dit”
Maar die leuke weetjes zijn natuurlijk niet de essentie van dit schip. De echte bestaansreden van de Orion is er een die kan tellen: zonder dit schip zou de nieuwe generatie van loodzware windmolens op zee niet kunnen worden gebouwd. “Met dit nieuwe schip gaan we grote funderingspalen van windmolens vervoeren en installeren”, zegt Koen Vanderbeke, operationeel directeur van DEME. “Windmolens worden steeds groter en kunnen meer energie opwekken, maar daardoor worden ook de funderingspalen van die windmolens veel zwaarder. Bovendien moeten veel van die funderingen in slappe grond worden geplaatst, en bijvoorbeeld niet in een rots, zodat ze extra stevig moeten zijn.”
“De Orion heeft een laadvermogen van zo’n 30.000 ton, en de bijhorende kraan heeft een draagkracht van maximaal vijfduizend ton”, zegt Vanderbeke. “Als je de lengte van het schip, het laadvermogen, de ruimte op het dek en de draagkracht samenneemt, is dit echt uniek in de wereld. Geen enkel ander schip zou op dit moment de funderingen voor het nieuwe Duitse windmolenpark in de Oostzee, wat onze eerste opdracht is, kunnen installeren.”
Er is wel een tweede schip van deze soort op komst, en dat is ook van DEME. Het wordt nu gebouwd in Taiwan, en zal in 2023 klaar zijn. Dat schip dient voor allerlei opdrachten in Azië.
Funderingspalen van tweeduizend ton
Over enkele weken gaat DEME met de Orion achtentwintig funderingspalen van elk tweeduizend ton installeren voor het windmolenpark Arcadis Ost 1 in de Oostzee in Duitsland. “Om je daar een beeld van te kunnen vormen: zo’n paal is zo hoog als een appartementsgebouw”, zegt Koen Vanderbeke.
De Orion gaat in de Oostzee drie palen per keer vervoeren, omdat dit economisch de meest interessante optie is. Puur qua laadvermogen, zou de Orion meer palen per keer kunnen vervoeren. Maar dan zijn er extra zeevastingen nodig (om de palen vast te maken), en die kosten zouden niet efficiënt zijn, omdat de 28 palen klaarliggen in de Oostzee, en het schip dus niet zo ver moet varen. Beter enkele malen extra varen, dan investeren in extra zeevastingen, dus. De palen zullen in de Oostzee overigens dertig à veertig meter diep worden gezet, vanaf de zeebodem gerekend.
Groene inspanningen
De Orion wordt dus eerst ingezet in Duitsland, daarna gaat het schip naar het Verenigd Koninkrijk, om oude olie- en gasinstallaties ontmantelen. Daarna gaat het schip naar Virginia in de Verenigde Staten, om 176 funderingen voor een van de grootste windmolenparken ter wereld te installeren.
De Orion is een groen schip. Niet alleen qua kleur, maar ook qua energieverbruik. Het schip kan zowel op LNG als op alternatieve, schone brandstoffen varen. De warmte uit de uitlaatgassen van het schip wordt omgezet in elektrische energie. De verdamping van de LNG wordt dan weer ingezet voor de koeling van de hele accommodatie.