Afbeelding3

Gratis werkplek voor start-ups opent in hartje Gent

GENT - AI-bedrijf ML2Grow en Invibes Advertising hebben gisteravond in Gent het nieuwe Home of AI geopend. Ze deden dat in aanwezigheid van Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele, en de Gentse schepen van Economie Sofie Bracke. Home of AI is een open werkplek voor innovatieve start-ups waar ze op een eenvoudige manier kunnen samenwerken, van elkaar kunnen leren en versneld toegang krijgen tot groeikapitaal.

Uit het nieuwe Digimeterrapport van Imec en de UGent blijkt dat de term AI, of artificiële intelligentie, stilaan ingeburgerd raakt. Zo’n 61% van de Vlamingen weet wat AI is, en ongeveer 7 op de 10 zijn nieuwsgierig naar de toepassingen ervan. Volgens cijfers van het Vlaams ministerie van Economie geeft ruim 3 op de 4 bedrijven echter aan dat ze nog geen gebruik maken van artificiële intelligentie. Nochtans kan het de efficiëntie binnen bedrijven verhogen of knelpuntberoepen automatiseren.

Ecosysteem

Dat is ook de mening van Vlaams minister van Financiën Diependaele: “Home of AI kan startende innovators naar een hoger niveau tillen rond artificiële intelligentie. Vlaanderen, maar zeker de Gentse regio, zijn top wanneer het gaat over tech start-ups. Hier wordt een ecosysteem gecreëerd dat grote gelijkenissen vertoont met Silicon Valley in de VS. Ondernemers leren van elkaar en wisselen ideeën uit. Hier heerst allerminst een eilandmentaliteit, en worden wel de zaden geplant voor de bloeiende bedrijven van de toekomst.”

 

 

Constructieve omgeving

Met het Home of AI wil ML2Grow de adoptie van artificiële intelligentie in Vlaanderen alvast versnellen. Het bedrijf vindt het belangrijk dat starters een plek krijgen waar ze eenvoudig kunnen samenwerken en inspiratie opdoen.

“We hebben uiteraard zelf ook in de start-upfase gezeten waarbij we aan de eigen keukentafel werkten en samenwerkten. Dat weegt na een tijd sterk op je privéleven, en je mist opportuniteiten. Bij Home of AI kunnen jonge starters groeien en profiteren van de AI-expertise die wij de laatste jaren hebben opgebouwd”, vertelt ML2Grow-CEO Joeri Ruyssinck.

Als klap op de vuurpijl zal moederbedrijf Invibes Advertising voor een ‘matchmaking’ zorgen tussen investeerders en de start-ups. Als internationaal opererend bedrijf beschikt Invibes over de juiste contacten in binnen- en buitenland, en kan het starters helpen in hun zoektocht naar financiële ruggensteun.

Schot in de roos

Voor Liesbeth Van Hauwermeiren van SpineWise is de samenwerking alvast een schot in de roos: “Voor ons is het een buitenkans. We hebben alle voordelen van een eigen kantoor, zonder de kosten. Daarnaast krijgen we er gratis de expertise van ML2Grow en Invibes bij. Het geeft ons de kans om sneller te schakelen en hopelijk ook sneller te groeien met onze technologie rond ergonomie op de werkplek.”

Naast Spinewise zijn er momenteel nog vier andere start-ups aan de slag bij Home of AI. Dyamand focust op het Internet of Things, Nebulae is een software- en appontwikkelaar, ProSportsLab onthoudt je golfprestaties via slimme technologie en OutKept voert phishingsimulaties uit met ethische phishers, om het bewustzijn rond phishingte verhogen.

In totaal kunnen een tiental start-ups in Home of AI terecht. Op dit ogenblik zijn die plekken bijna allemaal bezet. Start-ups die interesse hebben in een werkplek bij Home of AI kunnen contact opnemen via de website.