Afbeelding2 Foto FVV

Sweco zal de Dampoort ondertunnelen: “Goed nieuws voor Gent”

GENT - Ingenieursbureau Sweco zal de ondertunneling van Gent Dampoort uitvoeren. Ook de verlenging van tramlijn 4, de aanleg van de nieuwe tramlijn 7 en de herinrichting van de volledige stationsomgeving neemt het bureau voor zijn rekening.

De verkeersknoop aan het station Dampoort in het noorden van Gent geldt al jaren als een van de gevaarlijkste verkeerspunten van Vlaanderen. In september vorig jaar koos de Vlaamse overheid definitief voor een ondertunneling om de knoop te ontwarren. De studieopdracht ter waarde van 14,3 miljoen euro is toegewezen aan Sweco.

Transferium

“Dit grootschalig project betekent goed nieuws voor de inwoners in en rond Gent”, zegt Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium. “We gaan onveilige situaties ontwarren en zorgen voor een veel betere doorstroming van het verkeer. De ondertunneling van Gent Dampoort zal erg gericht bijdragen tot de stadsvernieuwing rondom het station.”

De start van de werken is voorzien in 2027. De Vlaamse Overheid wil niet enkel gevaarlijke verkeerssituaties op en rond de Dampoort wegwerken, maar ook mensen ondersteunen in de overstap naar het openbaar vervoer en de fiets. Zo moet de Dampoort de functie van stedelijk transferium krijgen: een plek waar alle vervoersmodi (auto, trein, bus, tram en fiets) op een gebruiksvriendelijke manier samen komen.

Tenslotte moet de geplande 11,5 km lange tramverbinding tussen het Neuseplein, aan de toekomstige Verapazbrug, en Sint-Denijs-Westrem een antwoord bieden op de lang aanslepende vraag naar een rechtstreekse lijn tussen het noorden en het zuiden van Gent.