Ardo Gabrielle Kalkwijk klein 20

Ardo mikt eerder op winstgroei dan op omzetgroei

ARDOOIE - Het zijn voor veel bedrijven moeilijke tijden. Corona is nog maar net bezworen of daar kwam al een andere spook opdagen, in de vorm van een oorlog op Europees grondgebied. Niets blijft zonder gevolgen en dat weten ze bij diepvriesgroentenbedrijf Ardo ook maar al te goed. In de gegeven moeilijke omstandigheden blijft de winst op peil houden prioriteit nummer één. 

Die winst bewaken is alvast goed gelukt tijdens de coronajaren. Meer zelfs, de nettowinst werd uitgerekend in die moeilijke jaren nog lichtjes opkrikt: van 13 miljoen euro (2019) naar 16 miljoen euro in 2021.

De groeiende inflatie en de dreigende schaarste aan bepaalde producten, zorgen nu voor kopbrekens bij de extra-muros CEO, de Nederlandse Gabrielle Kalkwijk (zie foto). In een gesprek met De Tijd zegt ze, samen met voorzitter Jules Noten, dat ze dit in haar hele uitgebreide carrière nog niet eerder heeft meegemaakt. Toch zweert ze bij het principe dat winst op peil houden nu belangrijker is dan omzetgroei nastreven. “Om die winst alsnog op peil te houden, willen we zoveel mogelijk aan kostenbeheersing doen en in de kosten snijden waar nodig”, zo laat Kalkwijk verstaan. Ze wijst er ook op dat verlieslatende contracten – al is het dan met grote retailers – worden stop gezet als dat moet. Dat is recent ook gebeurd.”

Ardo is het bedrijf van de bijzonder ondernemende familie Haspeslagh. Het bedrijf verkoopt zijn diepvriesgroenten in om en bij de 100 landen, wat volgens de laatst beschikbare cijfers goed was voor een omzet van 1,1 miljard euro. Bij Ardo werken 4.000 mensen, verdeeld over 21 vestigingen in negen landen.