Flandrien Rouge is een roodzuivelkaas die geïnspireerd is op de mimolette en heeft een bijzondere smaak, met onder meer toetsen van honing, noten en een vleugje umami. “Deze kaas is opnieuw een voorbeeld van ons ambachtelijk meesterschap”, stellen zaakvoerders Jan en Helga Desmet. “We blijven ons aanbod vernieuwen, op een duurzame manier, om zo onze marktpositie verder te versterken.”
De geschiedenis van roodzuivelkaas gaat ver terug, tot in de 17de eeuw. In Frans-Vlaanderen wilde men toen een variant maken op de Hollandse kaas. Om het verschil in één oogopslag duidelijk te maken, werd wortelsap of caroteen aan de kaasmelk toegevoegd. De kaas kreeg zo zijn aantrekkelijke, diep oranjerode kleur en werd ‘mimolette’ genoemd. Vooral in de Frans-Belgische grensstreek is deze kaasvariant een gekende delicatesse.
Respect voor traditie
CEO Jan Desmet benadrukt dat hij als kaasmaker de Vlaamse traditie nieuw leven wil inblazen, overtuigd als hij is dat er ook in België een markt is voor mimolette. “Zo gaat onze variant perfect samen met een speciaalbier”, zegt Desmet. “Met zijn vier rijpingstijden – Jong, Gerijpt, Oud en Grand Cru – bieden we bovendien voor ieder wat wils. De gerijpte variant houdt bijvoorbeeld perfect de balans tussen een jonge en oude kaas. Wie het graag iets krachtiger wil, kiest beter voor de Grand Cru, die 18 maanden in onze rijpingszaal op smaak kwam.”
Uitbreiden en investeren
De capaciteit van die rijpingszaal zit stilaan wel aan zijn limiet. In vijf jaar tijd verdubbelde de productie en in 2022 zal naar verwachting meer dan twee miljoen kilogram kaas geproduceerd worden bij Flandrien. “Bijgevolg zijn er bijkomende investeringen nodig, onder meer om extra opslagruimte te creëren”, aldus Desmet. “Van de gelegenheid zullen we ook gebruikmaken om onze kantoren op een duurzame manier te vernieuwen. Zo zullen we de restwarmte van onze koelinstallaties recupereren en leggen we ook een zonnepanelenpark aan. Op die manier willen wij onze ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen en een voorbeeld zijn voor de sector.”
Deze investeringen zijn niet vanzelfsprekend, want de zuivelsector staat voor grote uitdagingen. “De melkprijs is het voorbije jaar met 50% gestegen en dat voelt de consument ook”, besluit de CEO van de Wervikse Kaasmakerij. “Toch blijft de Belg een kaasliefhebber en winnen kazen van eigen bodem nog steeds aan populariteit. Dat stelden we ook vast tijdens de vakbeurs Tavola, waar we Flandrien Rouge voor het eerst aan het publiek mochten voorstellen. Onze mimolettekaas viel meteen in de smaak. We hebben intussen ook een ijzersterke reputatie. De consument weet waar we voor staan: karaktervolle, ambachtelijke Belgische kazen van topkwaliteit. Dat sterkt ons geloof in deze uitbreiding van het gamma.”