Hoewel er in de centrale hal van het station ticketautomaten staan, kunnen mensen in Antwerpen Centraal nog steeds aan een loket terecht om een ticket te kopen. “En dat zal ook in de toekomst zo blijven. Alleen niet langer meer op die plek”, zegt de woordvoerder van de NMBS Dimitri Temmerman.
De NMBS wil de grote lokettenhal, langs de zijde van het Koningin Astridplein, een andere invulling geven. “Steeds meer mensen kopen hun ticket online of aan een automaat. De behoefte aan een lokettenhal van die omvang is de jongste jaren flink afgenomen”, legt Temmerman uit.
Waar de nieuwe loketten gaan komen is nog niet duidelijk. “We gaan werken volgens het principe dat in de grote Brusselse stations reeds wordt toegepast. De reizigers worden door het personeel naar automaten en loketten in het station geleid. Het personeel zal mensen ook actiever gaan begeleiden als dat nodig is.”
Half miljoen reizigers per week
Wat er in de huidige lokettenhal komt is voorlopig nog onduidelijk. Mensen konden tot 12 april een voorstel indienen voor een nieuwe invulling. “Maar geen enkele van deze voorstellen is bindend. We gaan binnenkort kijken of er goede ideeën bij zitten om mee verder te gaan”, vertelt Dimitri Temmerman.
Met de nieuwe invulling van de lokettenhal wil de NMBS inspelen op het veranderend consumentengedrag van reizigers. Antwerpen Centraal is met bijna een half miljoen gebruikers per week het op vier na drukste station van het land.
Meer dan mobiliteitsknooppunt
“Het station ligt ook in een wijk die in volle ontwikkeling is en die meer is dan een mobiliteitsknooppunt. Het is daar dat de NMBS op wil inspelen. En dat kan door de ruimte in het station zo goed mogelijk in te vullen.”
Wanneer de lokettenhal verandert in een café, restaurant of iets anders is nog niet bekend. Pas als de NMBS een formule en partner vindt die volgens haar binnen het station past, wordt er een overeenkomst afgesloten.