De concerten van Bart Peeters in de Lotto Arena zitten deze weken helemaal vol. Maar dat is een van de shows die al vóór corona vastlag, en nu pas kan doorgaan. Voor de nieuwe evenementen is de belangstelling een pak minder groot, merken ze bij de Sportpaleis Group.
“Nieuwe evenementen die in verkoop worden gesteld gaan veel trager in verkoop dan we gewoon waren voor corona”, zegt CEO Jan Van Esbroeck. “Da’s niet abnormaal. Mensen worden overspoeld door dure brandstoffen, energierekeningen, heel dure levenskosten. Dus het is nogal logisch dat mensen beginnen te besparen.”
Arenberg
Een klap voor een sector die al danig moest incasseren de voorbije jaren. Al merken andere zalen dat minder. De Arenbergschouwburg kijkt tot het einde van het seizoen aan tegen zo goed als uitverkochte zalen.
“Het voordeel nu in Arenberg is dat we vooral grote namen hebben staan. En ik denk dat dat ook een deel van de discussie is. Grote namen verkopen goed, en dat trekt sowieso mensen. Mensen spelen op zekerheid. Ze moeten keuzes maken. Hun portemonnee is beperkt. Dus alles dat nieuw is of onbekend, doet het moeilijker.”
Dat de Arenbergschouwburg veel langer open kon blijven tijdens de coronacrisis dan het Sportpaleis, speelt daarin ook een rol. Maar frusterend is het zeker. “We hebben twee jaar lang moeten strugglen om te overleven. Als je dan denkt, het is achter de rug, dan krijg je een ander soort problematiek. De verkoop gaat zeer moeizaam en je moet heel veel inspanningen doen om hetzelfde resultaat te behalen.”