Stefaan Bonte is 33 en afkomstig uit Gent. Sinds vorig jaar woont hij in Antwerpen. Op de website van Rubicon staat dat hij een serieondernemer is. “Ik ben inderdaad al verscheidene jaren actief als ondernemer in diverse sectoren. Ik heb ooit iets gedaan in de e-commerce, maar het wapenfeit waarop ik het meest trots ben, is de oprichting van een andere community, de Entrepreneurial Business Book Club (EBBC). Dat is een community voor ondernemende jonge zielen die heel wat business- en zelfontwikkelingsboeken verorberen, maar daar nadien niet altijd mee aan de slag gaan. Binnen EBBC bespreken we maandelijks dergelijke boeken, passen ze toe op ons eigen leven, halen er cases uit en proberen we kennis te activeren. EBBC is ontstaan in Brussel. Ik heb het met een vriend opgestart. Tot vandaag is EBBC wereldwijd actief, in ieder land op zijn eigen manier, maar altijd vanuit dezelfde visie.”
Gelijkgestemde zielen
Bij EBBC ontmoette Stefaan de mannen met wie hij Rubicon heeft opgericht. “Gelijkgestemde zielen die elkaar hebben gevonden. Vandaag ligt mijn focus volledig op Rubicon. We richten ons tot een nieuwe generatie ondernemers. Vroeger stond ondernemerschap synoniem met hard zijn, niet te veel emoties tonen, niet te veel blijven stilstaan. Vooral hard werken en groeien. We merkten dat we ons als ondernemers niet herkenden in dat beeld. Wij vonden het wel belangrijk om te blijven stilstaan bij wat we graag doen, ons af te vragen hoe we ons voelen, hoe het zit met de communicatie in het bedrijf, hoe de relaties onderling zijn. We merkten dat meer ondernemers er zo over denken, dat er een zachte kant aan ondernemerschap is.”
“We ervoeren bij onszelf dat er elke dag nieuwe vragen, uitdagingen en opportuniteiten opduiken, en dat we vaak moeilijk op alles zelf een antwoord vinden. Dat kost gewoon tijd. We zijn binnen een kleine groep begonnen om onze uitdagingen te delen en te proberen elkaar daarin vooruit te helpen, nieuwe inzichten aan te reiken en daarmee aan de slag gegaan. Zo is Rubicon ontstaan.”
“Wij omschrijven Rubicon als een organisatie die je helpt te groeien als ondernemer, maar ook als mens.”
“Drie jaar geleden hebben we beseft dat we tegen dezelfde zaken aanlopen en dus ook elkaar kunnen vooruithelpen door op maandelijkse basis samen te komen. Het is moeilijk om jezelf kritisch en objectief te bekijken. Voor iemand anders, iemand die je niet heel goed kent, is het heel gemakkelijk om een aantal objectieve vragen te stellen, waarop je het antwoord wellicht wel weet, maar die je niet aan jezelf wilde stellen.”
Groeien als mens en als ondernemer
“Er zijn veel businessorganisaties, maar wij vonden minder ons ding in de bestaande organisaties. Veel organisaties zijn sterk gefocust op de zakelijke, hardere kant, op business- en marketingplannen en strategieën. De menselijke kant komt daar minder aan bod. Wij omschrijven Rubicon als een organisatie die je helpt te groeien als ondernemer, maar ook als mens.”
Rubicon deed onlangs een bevraging bij zijn leden. Dat zijn er al 170, waarvan 55 uit de provincie Antwerpen. De Antwerpse leden komen maandelijks samen in Berchem. Uit die bevraging blijkt dat niet de work-life balans, maar authentiek leiderschap de belangrijkste uitdaging voor 2022 is. “Dat heeft ons ook verrast, maar de top-drie van de uitdagingen is leiderschap, zelfbewustzijn en work-life balans. Die zijn sterk met elkaar verbonden. Wat zien we vaak? Een ondernemer heeft een wild idee, werkt dat uit, haalt daar energie uit, verzamelt mensen rond zich om dat verder uit te bouwen en ontdekt dan dat er verschillende rollen samenkomen in één persoon. Je wilt heel veel zelf doen, maar ook mensen aansturen. De work-life balans lijdt daaronder. Delegeren en ownership zijn een uitdaging. De week zit vol, heb ik nog wel voldoende ruimte voor de andere dingen die in mijn leven minstens even belangrijk zijn?”
“Wil je meer tijd besteden aan je gezin? Heb je moeite om de controle los te laten? We proberen te helpen om de echte vragen naar boven te krijgen.”
Stefaan Bonte
“Wat we bij Rubicon niet doen, is vertellen wat ze dan moeten doen. We zijn geen goeroes die de wijsheid in pacht hebben. Ondernemers coachen elkaar, door te vertellen wat voor hen heeft geholpen. Ook om te zoeken naar de essentie. Wil je meer tijd besteden aan je gezin, of heb je moeite om de controle los te laten? We proberen te helpen om de echte vragen naar boven te krijgen.”
De leden van Rubicon komen uit diverse sectoren, al zijn het vandaag vaak zaakvoerders van jonge, dynamische start- en scale-ups. Maar we hebben ook leden uit de creatieve maakindustrie en uit de klassieke Vlaamse KMO’s. We zien wel weinig ondernemers in maatpak. We hanteren ook een strenge selectie tijdens onze kennismakingssessie. Komt de ondernemer vooral omdat hij wil netwerken, businesskaartjes uit te delen en zaken te doen, dan vindt hij de klik niet met Rubicon.”
Rubicon wil tegen het einde van dit jaar 250 leden hebben, en tegen 2025 zelfs 1.000. “We staan wel voor kleinschaligheid en intimiteit. Dat betekent dat we een bovengrens van 250 leden voor onze community in Vlaanderen hebben. Als we die bereiken, gaan de deuren dicht tot er iemand vertrekt en plaatsmaakt voor iemand anders. We willen de diepgang en de persoonlijke verbinding bewaren. Maar we zijn experimenten aan het opzetten om ons verhaal ook naar het buitenland te brengen. Zo kunnen we meer community’s naast elkaar laten bestaan binnen en buiten België.”