Trends Gazellen Oost Vlaanderen : MTM – Jean Michel Teerlinck Trends Gazellen Oost Vlaanderen : MTM - Jean Michel Teerlinck

Trends Ambassadeur MTM: Verkopers van geluk

GENT - Vorige woensdag werden de Trends Gazellen voor Oost-Vlaanderen bekend gemaakt. Deze week laten we u elke dag beter kennis maken met één van hen. De winnaar in de categorie Kleine Bedrijven is het Gentse MTM dat acht horecazaken telt. Horeca is een passie voor Jean-Michel Teerlinck, een van de drie oprichters. De ondernemers profileren zich als pioniers in de professionalisering van de sector.

Sinds begin dit jaar heeft Gent er een nieuwe, prestigieuze sporttempel bij. Langs de Gentse Watersportbaan liet Gantoise een multisportaccomodatie bouwen met een hockeystadion voor 2.500 supporters, 11 tennisen 3 padelvelden. Bovenaan in de nieuwbouw opende de Gentse MTM Group met The Serve haar achtste horecazaak. Naast de bar en het restaurant telt het complex vijf vergaderzalen en een evenementenruimte.

Zaakvoerder Jean-Michel Teerlinck is een beetje verbaasd dat MTM net nu de Trends Gazellen-trofee in de wacht sleept, want de groep slikte in het coronajaar 2020 een halvering van de omzet. De jaren voordien had het bedrijf wel indrukwekkende groeicijfers neergezet dankzij een combinatie van organische groei en de opening van minstens één nieuwe zaak per jaar.

“De coronapandemie heeft onze groeicurve abrupt afgebroken”, vertelt Jean-Michel Teerlinck. “Na twee jaar van ononderbroken crisismanagement zijn we blij dat we weer vooruit kunnen kijken. De opening van The Serve was een verademing. We prijzen ons gelukkig dat de mensen meteen de weg naar de horeca hebben teruggevonden.”

“In 2021 zijn we slechts zeven maanden open geweest, maar we hebben toch het beste jaar ooit gerealiseerd. Dit jaar mikken we op een omzetverdubbeling tot 7 miljoen euro.”

Hobbyproject

Tijdens hun studentenjaren organiseerden Julien Malingreau en Jean-Michel Teerlinck geregeld feestjes. Ze sloegen de handen in elkaar en openden onder meer een pop-upbar in de buurt van SintBaafs. Later versterkte Bart Meyskens het duo. “We kregen de kans een handelsfonds over te nemen uit een gerechtelijke reorganisatie van een horecazaak. We beschouwden het aanvankelijk als een hobbyproject, want we hadden op dat moment al andere professionele activiteiten. De overname was in de eerste plaats het ideale excuus om zelf op café te kunnen gaan”, lacht Teerlinck.

Het hobbyproject kreeg vleugels. De Gentse ondernemers hadden ambitie en al snel volgden er heel wat nieuwe horecazaken. Met de opening van The Serve en het stopzetten van de uitbating van het Krookcafé staat de teller op acht. “We zijn volop bezig met twee nieuwe horecazaken. Tot nu zijn we altijd in Gent gebleven, maar dat is geen verplichting”, benadrukt Jean-Michel Teerlinck. “Onze horecazaken vormen een heterogene groep van concepten. We kijken altijd naar de ligging van het pand en de kansen in de onmiddellijke omgeving.”

Beter imago

De wereldwijde coronapandemie heeft het belang en de meerwaarde van de horecasector aangetoond. “Horeca is het bindmiddel van onze maatschappij. Het is een heel dankbaar product. We zijn verkopers van geluk”, reageert JeanMichel Teerlinck. “Jammer dat de sector nog te vaak ondergewaardeerd wordt. Met MTM willen we ons steentje bijdragen aan een beter imago en meewerken aan een professionalisering van de sector.”

Lees ook het artikel van de winnaar in de categorie Grote Bedrijven en Middelgrote Bedrijven.

Tekst: Dirk Van Thuyne – Foto: Emy Elleboog