Zeebrugge haven windmolens 21

Zeebrugge wacht grote toekomst in nieuw Europees energieverhaal

ZEEBRUGGE - De oorlog in Oekraïne en de afhankelijkheid van Russisch gas en olie, verplicht Europa en alle lidstaten om het energiebeleid grondig te herzien. Elia geeft vandaag een belangrijk schot voor de boeg met niets dan stichtende voorstellen over het Europees energiebeleid van de toekomst. De white paper moet iedereen aan het denken zetten. Voor de Noordzee en dus a fortiori voor Zeebrugge zou de implementatie van de Elia-voorstellen grote gevolgen kunnen hebben. Het tover- en sleutelwoord heet hybride connectoren. In het vandaag gepubliceerd visiedocument doet Elia Group diverse voorstellen om de ontwikkeling van hybride interconnectoren te versnellen.    

“Hybride connectoren zijn connectoren (kabels) met een dubbele functie”, zegt Marie-Laure Vanwanseele namens Elia. “Ze dienen enerzijds om groene stroom vanop zee aan land te brengen en anderzijds kunnen ze stroom via dezelfde kabel uitwisselen tussen twee landen, zoals nu al gebeurt met de Nemo-link die tussen België (Zeebrugge) en Engeland loopt.”

Van dit soort hybride connectoren moeten er meer komen, vindt Elia. In naam van de efficiënte energiebevoorrading over heel Europa. “De oorlog in Oekraïne en de hoge energieprijzen zetten het Europese energiedebat op scherp”, stelt de white paper van Elia. “Een versnelde realisatie van een koolstofarme maatschappij was nooit zo relevant. En toch is er een belangrijk onevenwicht tussen de hoge Europese ambities en de beperkte structurele acties op het terrein.”

Elk voor zich of allen samen?

Net daarom publiceert Elia Group nu haar visienota over hybride interconnectoren. Door offshore windparken te combineren met onderzeese interconnectoren kan Europa het potentieel aan hernieuwbare energie op de Noordzee en de Baltische Zee optimaal benutten. Tegelijk kunnen ze zorgen voor een betere verdeling van  groene stroom tussen de Europese lidstaten. “Als de ontwikkeling van offshore windenergie land per land wordt aangepakt en dus op een ongecoördineerde manier verloopt, zal een deel van het Europese offshore windpotentieel onbenut blijven”, luidt het in de white paper van Elia. “Europa loopt dan het risico dat de doelstellingen van de Green Deal niet gehaald worden, zowel qua timing als qua volumes.”

Zeebrugge mogelijke draaischijf

Volgens Marie-Laure Vanwanseele van Elia telt Europa op vandaag welgeteld één hybride connector die Duitsland met Denemarken verbindt. “Er is absoluut behoeft aan een globale Europese aanpak in die problematiek”, aldus Vanwanseele. “De EU en de lidstaten zijn dringend aan bezinning toe en moeten op een andere manier naar infrastructuur kijken. Wat België betreft zou de aanleg van een energie eiland voor de kust (een project dat op de tekentafel ligt) een grote stap vooruit zijn richting hybride connectoren. Twee dossiers (Nautilus voor een tweede kabel tussen het VK en België) en Triton (voor een verbinding tussen Denemarken en België) zouden ook evenveel stappen in de goede richting zijn voor dergelijke hybride connectoren, maar zijn voorlopig nog toekomstmuziek.”

En wat met de rol van Zeebrugge? Marie-Laure Vanwanseele: “De Noordzee wacht alvast een grote toekomst, een toekomst waarbij dit gebied een belangrijke energiecentrale van Europa wordt en landen en windparken onderling met elkaar verbonden zullen zijn.”