Ben-11 (1) © Vera Iris Hartman

Starter van de week: GewoonIetsBeter helpt non-profits besparen op marketing en communicatie

DENDERMONDE - De Denderstreek is een ondernemer rijker: Ben Raemdonck (31) oprichter van GewoonBen en trotse papa van een zoon, richt het project GewoonIetsBeter op. Via dit project wil hij non-profits helpen om te besparen op hun marketing en communicatie. Op deze manier kunnen non-profits dat geld investeren in hun eigenlijke doel. “En zo draag ik mijn steentje bij om de wereld gewoon iets beter te maken”, vertelt hij.

Ben startte in 2021 zijn eigen allround marketingbedrijf in het hartje van Dendermonde op. Bij GewoonBen kunnen ondernemers terecht voor ontwerp, print en distributie van magazines en boeken maar ook webdesign, logocreatie, flyers en nog zoveel meer.

“Er kan veel geld uitgespaard worden op deze zaken door op zoek te gaan naar goedkopere alternatieven, zonder dat de kwaliteit hier op achteruitgaat. Maar daar is bij non-profits vaak de tijd of het budget niet voor”, besluit hij. Daarom lanceerde hij op 1 april 2022 het duurzame project GewoonIetsBeter.

Steentje bijdragen

Ben werkte een aantal jaar geleden als PR-medewerker bij een vzw. “Daar merkte ik op dat er veel geld uitgegeven werd aan marketing, communicatie en fondswerving”, aldus Ben.

Dankzij deze ervaring kwam hij op het idee voor dit project: goedkopere oplossingen bedenken voor non-profits zodat elke euro kan geïnvesteerd worden in het doel van de organisatie.

“Elke euro naar het goede doel, en niet naar een productiekost, is een euro goed geïnvesteerd. Zelfs al kunnen we de wereld van vandaag niet veranderen, we kunnen ons steentje bijdragen om haar gewoon iets beter te maken. Vandaar de naam van het project: GewoonIetsBeter”, vertelt Ben.

Volg in real-time hoeveel bespaard wordt

Het project blijkt alvast een schot in de roos, want bedrijven bespaarden al meer dan 3.000 euro. “Op mijn website kan je in real time volgen hoeveel centen de non-profits al hebben bespaard. Transparantie is belangrijk, zodat andere non-profits leren dat ze kunnen (en moeten) besparen. Want de goedkoopste oplossing is niet altijd voor de hand liggend, maar kan wel het verschil maken. Dat is mijn drijfveer en het verhaal dat ik wil brengen”, haalt hij aan.

Foto’s: © Vera Iris Hartman