hannah-busing-6NUUZZ16hJk-unsplash (boho) Boho Chic is hét nummer 1 styling thema voor huwelijken in 2022

Oost-Vlaamse House of Weddings deelt resultaten van Nationale Huwelijksenquête 2022

SINT-MARTENS-LATEM – België’s kwaliteitslabel House of Weddings peilde na de covid-crisis graag naar de actuele plannen of recente ervaringen van Belgische verloofde en getrouwde koppels in de eerste editie van haar ‘Nationale Huwelijksenquête’. Deelnemers konden een (huwelijks- of andere) reis naar Sri Lanka winnen ter waarde van 4.000€. Dit zijn de meest opmerkelijke resultaten.

De covid-crisis gooide de voorbije twee jaar heel wat roet in het eten van verloofde koppels met trouwplannen. De gekende huwelijkstradities moesten wijken voor een nieuwe flexibiliteit, aangepaste trouwdata en formats en gewijzigde prioriteiten.

House of Weddings peilde graag naar eventuele korte en langere termijn-verschuivingen in het gedrag van trouwers. CEO Iris Decreus: “Verloofde koppels werden in 2020 en 2021 zwaar op de proef gesteld op vlak van hun huwelijksplanning. House of Weddings bevroeg trouwlustigen en recent getrouwde koppels – nu covid officieel achter ons ligt, naar de gevolgen hiervan op hun visie, planning en budget, en naar mogelijke nieuwe tendenzen en verschuivingen in hun consumentengedrag.”

De Nationale Huwelijksenquête

House of Weddings riep hiervoor een nieuwe barometer in het leven: de Nationale Huwelijksenquête. Deze zal vanaf 2022 jaarlijks worden herhaald, teneinde vinger aan de pols van de consument te kunnen houden. Om koppels aan te moedigen deel te nemen aan de enquête schonk House of Weddings, samen met à la carte reisspecialist Amazing Destinations en de vijfsterrenhotels Ulagalla & Ugabay, een huwelijksreis weg voor twee personen naar Sri Lanka ter waarde van 4.000€.

De resultaten, met dank aan de 985 respondenten!

Maar liefst 985 personen namen tijdens de voorbije twee weken deel aan de Nationale Huwelijksenquête. Jaarlijks huwen zo’n 40.000 koppels in België.

Het volledige overzicht aan leuke weetjes en antwoorden van onze respondenten vind je op https://www.houseofweddings.com/nl/marktonderzoek, maar hieronder lijsten we alvast de meest opmerkelijke feiten op!

Wist je namelijk dat…

  • 19% van de bevraagde koppels elkaar leerde kennen via een app of het internet?
  • 97% van de koppels al samenwonen vóór ze getrouwd zijn?
  • 27% van de koppels al samen kinderen hebben vóór ze getrouwd zijn?
  • 82% van de huwelijksaanzoeken gebeuren op één knie?

  • Boho Chic hét nummer 1 styling thema voor huwelijken in 2022 is?
  • Roze hét meest gekozen styling kleur voor huwelijken in 2022?
  • “Perfect” van Ed Sheeran de meest gedanste openingsdans onder Belgische trouwers is?
  • Mexico de populairste bestemming voor huwelijksreizen is?
  • 21.339€ het gemiddelde budget is voor huwelijksfeesten in België?
  • 33 (!) maanden de gemiddelde verlovingsduur was voor de bevraagde koppels?

Lees meer op www.houseofweddings.com/nl/marktonderzoek.