Hoewel het tekort aan vrachtwagenchauffeurs niet nieuw is, bereiken de cijfers de laatste tijd wel een absoluut dieptepunt. Dat is niet alleen te wijten aan de gevolgen van de pandemie, maar ook aan de hoge vergrijzingsgraad. Op dit moment staan er in Vlaanderen ruim 5.000 vacatures open.
“We moeten maximaal inzetten op het begeleiden en opleiden van iedereen die interesse heeft in deze stiel”, zegt Lesly Verbist, business manager van Randstad Transport. “Het is een prachtig beroep. Mensen staan er misschien niet bij stil, maar zonder chauffeurs zouden ze niet elke ochtend kunnen genieten van hun kopje koffie. En dat willen we graag duidelijk maken tijdens onze vier transportdagen.”
Die transportdagen vinden plaats in Brugge, Sint-Niklaas, Alken en Wilrijk. Geïnteresseerden die Nederlands spreken en minstens over een rijbewijs B beschikken, maken tijdens drie workshops – al dan niet voor eerst – kennis met het beroep. “De aanwezigen krijgen eerst informatie over de rijopleiding, daarna volgt een korte quiz over het verkeer. Op die manier wordt hun kennis al eens op de proef gesteld. Er wordt daarnaast terecht veel aandacht gespendeerd aan de dode hoek.”
Simulator en eerste korte testrit
Hoewel deze aspecten van groot belang zijn, waren de meeste van de achttien deelnemers toch vooral gewonnen voor de praktijk. Ze kregen de kans om zelf kort even achter het stuur te kruipen op het terrein, uiteraard vergezeld door een ervaren chauffeur. Wie dat nog niet meteen aandurfde, kon zijn of haar kunnen laten zien in de simulator. Dat gebeurde onder het toeziend oog van instructeur Dan Haak (45).
“De simulator is een leuke manier om toekomstige chauffeurs voor het eerst kennis te laten maken met het beroep. We zien meteen of ze aanleg hebben voor de stiel of niet. Bij sommigen gaat het vlot, bij anderen is er nog werk aan de winkel.”
Haak is opgetogen over de kandidaten: “Er zit potentieel tussen. Iedereen is gemotiveerd en dat doet me plezier. Het is geen evident beroep, want je klopt lange dagen. Om het nog aantrekkelijker te maken, zouden de lonen opgetrokken moeten worden. Maar deze opleiding is alvast een eerste stap in de goede richting.”
Sobelog
Om de aspirerende chauffeurs nog meer kennis bij te brengen over het vak en ook in te zoomen op de positieve kanten van de job, schakelden de organisatoren de hulp in van transportbedrijven zoals Sobelog.
“We willen kandidaten warm maken voor de job door de voordelen op een rijtje te zetten. Bij ons werken truckers namelijk gemiddeld tien uur per dag, wat relatief weinig is in onze sector. Bovendien beschikken we over nieuwe voertuigen en kleding en zorgen we voor een optimale ergonomie. De deelnemers reageren allemaal enthousiast. Zowel zij als de organisatoren verdienen een dikke pluim”, aldus Gianni Vandekerckhoven (30), transportcoördinator bij Sobelog.
Deelnemers enthousiast
Het evenement loopt tegen de middag op z’n einde, en Verbist is tevreden met de positieve sfeer. “Uit het enthousiasme leid ik af dat de mensen er echt voor willen gaan. We zitten later vandaag nog samen met de deelnemers om te polsen naar hun verwachtingen. Daarna starten we hopelijk snel met hun begeleiding en opvolging richting de praktijk.”
Als het aan de kandidaten ligt, kan dat niet snel genoeg zijn. De 30-jarige Laila Yachou droomt al haar hele leven van een job als vrachtwagenchauffeur. “Als marktkramer rijd ik al tien jaar in een kleine vrachtwagen met laadklep. Maar ik zoek een nieuwe uitdaging. Als ik de kans krijg om voltijds aan de slag te gaan als vrachtwagenchauffeur, twijfel ik geen seconde. Als mannen daar goed in zijn, waarom zouden wij vrouwen dat dan niet kunnen? Ik wil laten zien wat we in onze mars hebben. Nationale of internationale ritten, het maakt me niet uit. Zolang ik maar achter het stuur kan kruipen.”
Adel Zaïdi (45) en Ansoumane Dansoko (22) hebben dezelfde wens. Die laatste heeft nog nooit met een vrachtwagen gereden maar wil alles in het werk stellen om een rijbewijs C te halen. “Ik heb vandaag veel bijgeleerd, zowel over het beroep zelf als over de bedrijven waarvoor ik zou kunnen werken. Dat is belangrijk om te weten voor je eraan begint. Daarom raad ik iedereen die chauffeur wil worden aan om naar de volgende transportdagen te gaan.
Zaïdi daarentegen heeft al heel wat ervaring. “In mijn vaderland Libië reed ik jaren rond in een vrachtwagen. Mijn rijbewijs is hier niet geldig, waardoor ik van nul moet herbeginnen. Ik kom vandaag eens horen wat ik exact moet doen. En dan hoop ik snel opnieuw de baan op te kunnen, want dit is echt mijn droomjob.”